Unde poate avea sediul social un SRL?

Întrebare venită pe adresa redacției: vreau să înființez o firmă și nu știu unde să-mi aleg sediul social. Ce opțiuni am?

Când vrei să înființezi o firmă, este foarte important unde alegi sediul social pentru că la în România, spre deosebire de alte țări, sediul social al firmei trebuie să fie fizic, iar nu o cutie poștală destinată corespondenței. Spre exemplu, aici vor veni inclusiv inspectorii ANAF să efectueze inspecțiile, dacă e cazul.

Când alegi un sediu social ai următoarele opțiuni:

  • locuință (apartament)/casă a ta sau a unei alte persoane apropiate/cunoscute;
  • un spațiu închiriat special în acest scop (spațiu comercial) sau un co-working space/hub;
  • sediul la cabinet de avocat.

Ce trebuie să știi despre alegerea sediului?

Documente necesare

În cazul unei locuințe/spațiu comercial, este nevoie de un contract de comodat sau un contract de închiriere.

Contract de comodat = te poți folosi de spațiul respectiv fără să plătești o sumă de bani.

Contract de închiriere = ca să te poți folosi de spațiul respectiv trebuie să plătești o sumă de bani.

Pentru a încheia un contract de comodat sau de închiriere, vei avea nevoie de la proprietar/persoana care îți dă bunul spre închiriat de dovada dețtinerii și folosirii spațiului de acesta (contract de vânzae, titlu de moștenitor, contract de donație, hotărâre judecătoarească etc.).

În cazul în care alegi să ai sediul la un cabinet de avocat, vei încheia un contract de asistență juridică cu acesta, pentru a îți stabili sediul acolo.

Acordul vecinilor

În cazul în care spațul pe care dorești să-l stabilești ca sediul social este într-un bloc, indiferent că are destinație de spațiu comercial sau nu, ai acordul și de acordul vecinilor pe care îi deranjezi (am scris mai multe despre acest subiect aici).

Perioada sediului social

Perioada sediului social rămâne la alegerea părților, însă are anumite particularități:

  • la contractul de comodat, aceasta poate fi pe durată limitată sau nelimitată
  • la contractul de închiriere, aceasta poate fi maxim 49 ani (se aplică astfel regulile de la locațiune conform Codului Civil)
  • în cazul sediului social ales la un cabinet de avocat, perioada este de maxim 1 an, cu posibiliatea mutării sediului ulterior la un alt cabinet de avocat, tot pe perioadă de un an.

Câte firme pot fi într-un spațiu?

Răspunsul este: atâtea cât permite spațiul respectiv.

În cazul în care la sediul social respectiv mai sunt și alte persoane juridice care-și desfășsoară activitatea acolo, proprietarul spațiului sau administratorul societății/viitoare societăți va trebuie să dea la notar o declarație de nesuprapunere prin care declară că în spațiul respectiv pot funcționa mai multe societăți.

Bine de știut:

(1) Nu trebuie să ai activitate declarată la sediu dacă nu vrei acest lucru. Poți să îți autorizezi activitatea și la terți/punctul de lucru.

(2) Este bine ca sediul social să fie ales într-un loc unde să ai acces destul de rapid la corespondența care-ți vine acolo.

(3) Dacă alegi să ai sediul la un avocat și aplici pentru un cod de TVA, este important să știi că au existat cazuri în care ANAF-ul a considerat că îți trebuie neapărat activitate la un punct de lucru.

Atenție! 

(1) Este foarte important să stabilești exact pe ce perioadă vrei să ai sediul social și să urmărești acest termen. O firmă cu sediul expirat poate fi declarată inactivă fiscal de către ANAF și astfel să nu mai poți înființa o altă firmă dacă vrei asta.

(2) Dacă alegi să ai sediul la un cabinet de avocat/societate care se ocupă cu ănchirierea spațiilor pentru sedii sociale, este bine să stabilești o procedură de primire a corespondenței ca să știi clar că vei primi toate documentele care-ți sunt adresare și să nu ai surprize din partea autorităților.

(3) Este foarte important să autorizezi activitățile pe care ai de gând să le desfășori la Registrul Comerțului atunci când înființezi firma/faci o modificare de sediu/punct de lucru. Dacă nu faci, riști ca veniturile tale să fie considerate ilicite în temeiul Legii. 359/2004 si al Legii 12/1990 și să îți fie chiar confiscate.

(4) Autorizarea este o procedură distinctă la Registrul Comerțului și este independentă de autorizarea cerută de alte autorități (cum ar fi licențe, autorizații de funcționare de la Primărie, DSV etc.)

(5) Faptul că ai codurile CAEN scrise în actul constitutiv nu înseamnă că sunt autorizate, trebuie să urmezi procedura pentru autorizare.


Oferim servicii de înființări, modificări, închideri de firme și PFA-uri oriunde în țară, online, fără deplasări inutile.

Scrie-ne pe [email protected] și află mai multe aici.

Comment

This post doesn't have any comment. Be the first one!

hide comments
Follow
...
Back

Your cart

0

No products in the cart.

Total
0,00 lei
Checkout
Empty

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Dacă vrei să nu mai cauți

Îți livrăm tot ce e nou la noi direct la tine în inbox.
VREAU
close-link
Our site uses cookies. Learn more about our use of cookies: cookie policy.
I accept