Tot ce trebuie să știi despre un marketplace. Și de ce te interesează.

Acest articol face parte din seria articolelor de Black Friday. Află tot ce trebuie să știi despre vânzările pe on-line din Ghidul nostru complet gratuit.

Șansele sunt să fi auzit de cuvântul magic ”marketplace”. Practic, găsești pe același site mai mulți vânzători, care pun spre vânzare produsele sub aceeași umbrelă cu care te-ai obișnuit.

Cine este ”marketplace” ăsta?

Citește și: 9 lucruri pe care NU le poți returna.

Vezi un produs, faci click, click, plătești cu cardul, vine comanda și vrei să faci retur în 30 zile, că așa ai văzut în afișul mare de pe site, că ai retur 30 zile no matter what. Trec 20 zile, vrei să dai produsul înapoi și constați că nu mai poți, pentru că ai cumpărat din marketplace și vânzătorul îți dă doar dreptul de retur legal de 14 zile. Și așa ai rămas și cu banii luați și cu un produs pe care nu îl vrei.

Văd că există și alți vânzători pe platformă. Ce relație am cu ei?

Anumite platforme (precum eMag sau cel.ro) au secțiunea de ”parteneri”. În general poți fi indus în eroare de asta, pentru că produsele lor sunt puse laolaltă cu produsele principale ale comerciantului.

Spre exemplu: asta este o mașină de spălat vândută de eMag:

Acesta este o mașină de spălat vândută de un partener din marketplace-ul eMag:

În cazul eMag, spre exemplu, poți filtra să îți afișeze doar produsele vândute și livrate de către eMag:

Asemănător, la fel găsim și la cel.ro:

Partenerii din marketplace sunt comercianți care aleg să vândă produsele pe site-ul respectiv.

Companiile au în general anumite standarde de calitate pentru a te lăsa să listezi produsele pe platforma lor, astfel încât toți comercianții trec inițial printr-o minimă verificare.

Relația ta în calitate de consumator atunci când alegi să achiziționezi un produs din marketplace va fi cu comerciantul respectiv, nu cu platforma. 

În funcție de caracteristicile platformei de marketplace, vei putea beneficia de anumite facilități precum:

  • poți plăti online către platformă, ei urmând să vireze mai departe banii către comerciant;
  • returul produselor se va putea gestiona de către platformă și nu de către comerciantul din marketplace etc.
Atenție! Fiecare comerciant din platformă este liber să-și stabilească propria sa politică de prețuri, livrare, retur și comercializare. 

Spre exemplu, în cazul eMag, produsele din marketplace nu beneficiază de returul de 30 zile decât dacă este indicat în mod expres de comerciantul respectiv. De asemenea, dacă ai mai multe produse în coș, unele ale eMag și altele alte partenerilor din marketplace, comanda va fi ulterior împărțită și gestionată în funcție de comerciant.

Atenție! În cazul unui comerciant dintr-un marketplace, relația ta este cu respectivul comerciant. Platforma acționează doar ca un intermediar între voi doi, oferindu-i comerciantului posibilitatea de a lista și vinde produsele în platformă.

Ce trebuie să ții minte?

  • marketplace-ul este un fel de ”bazar” – există un spațiu virtual, unde se regăsesc mai mulți vânzători, fiecare cu tejgheaua lui virtuală
  • relația ta în calitate de consumator este directă cu comerciantul respectiv, iar nu cu platforma
  • toate drepturile și obligațiile care decurg din relația consumator – comerciant din marketplace se gestionează de către comerciantul respectiv
  • în funcție de fiecare platformă în parte, aceasta poate gestiona o parte din relația ta cu comerciantul (spre exemplu, retur, plângeri etc.)
  • factura îți va fi emisă de comerciantul din platformă
  • garanția produsului, service-ul și celelalte operațiuni conexe sunt asigurate de partener, nu de platformă
KIT magazine online GDPR

Vreau să fac o plângere către un vânzător din platformă. Cui mă adresez?

Răspunsul este: depinde. În cazul eMag, partenerii marketplace împuternicesc platforma eMag să răspundă clienților, inclusiv prin intermediul call-centerului, la solicitările acestora privind comanda, inclusiv eventuale reclamații.

În cazul cel.ro, există un formular unitar de sesizări, care face referire la numărul comenzii, astfel încât putem presupune în mod rezonabil că și aceștia au același sistem implementat, acela de a răspunde solicitărilor și reclamațiilor clienților cu privire la comercianții din marketplace.

Ce-ți recomandăm?

Dacă ai o problemă cu un vânzător din marketplace, recomandarea noastră este să iei legătura cu amândoi: (a) cu vânzătorul pentru a se remedia mai repede problema și (b) cu platforma de marketplace pentru ca aceasta să facă verificări asupra vânzătorilor.

Știai că …?

Partenerii din marketplace trebuie să îndeplinească în general anumite condiții pentru a putea fi listați pe platformă. Este o practică foarte bună ca orice nemulțumire ai avea, să o semnalezi platformei, pentru ca aceasta să verifice dacă vânzătorul respectiv și-a îndepliniti sau nu obligațiile contractuale.

Cui se face plata prin marketplace?

Răspunsul este: depinde de metoda pe care o alegi pentru plată: în numerar (cash), transfer bancar sau card.

Citește și: plătim cash sau cu cardul cumpărăturile online?

Dacă alegi să faci plata în numerar, asta înseamnă că vei plăti banii curierului, atunci când îți va livra produsul (citește și cele 5 sfaturi pentru a-ți primi cu adevărat coletul). Așa cum ziceam anterior, factura va fi emisă de partenerul din marketplace, deci banii vor fi încasați de curier, care va transmite apoi banii către partener.

Dacă alegi să faci plata prin card, vei plăti către platformă, iar aceasta la rândul ei va livra banii către vânzător, după reținerea comisionului aferent (comerciantul împuternicește prin contract platforma să încaseze banii pentru el). În funcție de platformă, aceasta poate oferi anumite beneficii de plată și atunci când alegi un produs din marketplace (cum ar fi plata în rate prin anumite tipuri de pachete sau carduri oferite de bănci cu care platforma are încheiate parteneriate).

Dacă alegi să faci plata prin transfer bancar, mecanismul va fi același ca la plata cu cardul. 

DA, este legal. După cum spuneam anterior, atunci când faci plata pentru un produs online, chiar dacă este din marketplace, comerciantul respectiv (adică partenerul) împuternicește platforma să colecteze banii în numele lui.Platforma îi va vira apoi banii în cont, după reținerea comisionului, însă factura pentru tine este emisă de comerciant pentru întreaga sumă.


Ghidul complet de Black Friday îți este livrat gratuit de Fan Courier, cu ajutorul Revolut, SmartBill, 2performant, Blugento, start-up.ro, Viata de Freelancer, Termene.ro, BalloonOnline și Lege5.

Dacă ți se face foame în timp ce cauți ce să cumperi pe online, folosește codul AVOCATOO15 la orice comandă pe foodpanda și ai reducere 15 lei.