Suspendarea (întreruperea temporară) activității PFA-ului

suspendare activitate PFA registrul comertului ANAF
[vc_row][vc_column][vc_column_text]Procedura de suspendare a activității unei PFA este la îndemână atunci când știi că o perioadă lungă de timp nu vei mai desfășura activitate pe PFA (de exemplu, atunci când te angajezi și nu mai ai poți/nu mai ai timp sau când intri într-un proiect mai mare). 

Câteodată, mai ales dacă ești uituc și nu te ții să depui documentele la timp pe la ANAF, e mai bine să suspenzi activitatea decât să o ”lași în derivă” pentru că altfel te poți trezi cu sume de plată, dobânzi, penalități și majorări sau, chiar mai rău, cu cazier fiscal. 

Suspendarea se poate dispune pe maxim 3 ani de zile (dar considerăm că este un termen rezonabil ca să-ți dai seama dacă mai ții firma sau o închizi definitiv), iar reluarea activității trebuie făcută în această perioadă de timp. 

Poți suspenda activitatea și pentru mai puțin de 3 ani și apoi să prelungești perioada asta, însă acest termen nu se poate depăși și este important să ții minte că reactivarea trebuie făcută până la expirarea perioadei de 3 ani și nu o poți face ”din urmă”. Dacă nu o faci la timp, te vei trezi practic că ONRC îți radiază PFA-ul din oficiu și trebuie să o iei de la capăt.

Ce trebuie să faci?

La Registrul Comerțului:

  1. Cererea de înregistrare la Registrul Comerțului, pe care o bifezi în dreptul 7.6 întrerupere temporară a activității – o găsești în format editabil aici: Cerere inregistrare modificari PFA ONRC.
  2. Completezi declarația model 3 prin care declari că nu desfășori niciun fel de activitate pe PFA – o găsești în format editabil aici: Cerere inregistrare modificari PFA ONRC.;
  3. Depui în original și certificatele constatatoare emise anterior de către Registrul Comerțului (aici depinde de județ – pentru București și Ilfov nu se mai cer, câteodată)

La ANAF:

După obținerea documentelor de la ONRC (rezoluția), te duci la ANAF și declari pe proprie răspundere că nu desfășori activitate pentru perioada menționată și astfel soliciți să beneficiezi de regimul derogatoriu.

Potrivit Ordinului nr. 889/2016 privind Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, pentru obținerea acestui regim societatea trebuie să îndelinească următoarele condiții:

  1. să nu desfășoare niciun fel de activitate;
  2. să nu obțină venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare și/sau alte elemente similare veniturilor;
  3. să nu dispună de personal angajat și să nu plătească venituri cu regim de reținere la sursă a impozitului;
  4. să figureze în evidența fiscală cu toate obligațiile declarative și de plată îndeplinite;
  5. să nu aibă în curs de soluționare un decont cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor și contribuțiilor;
  6. să nu facă obiectul unei acțiuni de inspecție fiscală în curs de derulare;
  7. să nu fie înscriși în lista contribuabililor/plătitorilor declarați inactivi;
  8. inactivitatea temporară să fie înscrisă în registrul comerțului, în cazul persoanelor juridice înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și persoanelor fizice autorizate potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare, sau la organizațiile profesionale care au eliberat documentele de funcționare, în cazul persoanelor fizice a căror activitate este organizată și reglementată prin legi speciale.

Dacă obții acest regim derogatoriu, la final de an vei depune o declarație că nu desfășori activitate. Dacă nu vrei să treci prin această procedură, poți alege varianta în care depui declarațiile pe zero.[/vc_column_text][vc_separator color=”custom” style=”dashed” accent_color=”#2ecc71″][vc_single_image image=”18869″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://avocatoo.ro/product-category/registrul-comertului-servicii/”][vc_separator color=”custom” style=”dashed” accent_color=”#2ecc71″][vc_column_text]

La ITM:

Dacă ai angajați (pentru că și pe PFA poți avea angajați), depui o declarație la ITM prin care anunți că au încetat contractele de muncă ca urmare a suspendării activității firmei și atașezi documentele de la Registrul Comerțului de care vorbeam anterior.

Nu uita să și încetezi contractele de muncă în mod legal și corect, conform dispozițiilor în vigoare!

Ce mai trebuie să știi?

  • În perioada suspendării, PFA-ul nu poate avea niciun venit, nici să vândă bunuri
  • Nu poți să mai ai angajați
  • Suspendarea se poate face indiferent că acel PFA are sau nu datorii către creditori (dar nu și către stat)
  • Se poate face maxim pentru o perioadă de 3 ani – dacă se depășește acest termen, societatea nu se mai poate ”reactiva” și va trebui închisă (nu, nu se poate face din urmă)
  • Nu ești obligat să suspenzi activitatea pe toți cei 3 ani – o poți face pe un an și apoi să decizi dacă vrei să mai prelungești suspendarea sau să reiei activitatea
  • Poți relua oricând activitatea în această perioadă (vezi aici procedura pentru reluare activitate)
  • Ar trebui să închizi/suspenzi și toate celelalte contracte pe care le ai (utilități, bănci etc.) ca să nu te trezești cu datorii
  • Poți alege un termen de când începe suspendarea

Cum te putem ajuta?

Ne ocupăm de întreaga procedură de suspendare a activității PFA-ului tău la Registrul Comerțului oriunde în țară, online, fără deplasări inutile. Redactăm documentația, oferim consultanță gratuită și urmărim tot procesul.

Află mai multe aici.[/vc_column_text][vc_separator color=”black” style=”shadow”][vc_single_image image=”18803″ img_size=”full” alignment=”center” onclick=”custom_link” img_link_target=”_blank” link=”https://www.youtube.com/channel/UCtD5S-IMzEUTH3NWurpbJGQ”][/vc_column][/vc_row]

Total
28
Shares