Suplimente pe care sa le iei pentru a invata/lucra mai bine.

nootropice avocati
[vc_row][vc_column][vc_column_text]De când se știe lumea și pâmântul, nu cred că există student care să nu își facă o ”rezervă” de băuturi energizante, pe ideea că îl vor ajuta să rămână treaz mai mult timp și astfel să ”bage” și ultima bucată din materie pe acolo. Același scenariu se repetă apoi și în câmpul muncii, pompând cafeea cu nemiluita în tine până ce corpul nu mai reacționează ca la început. Dar dacă există totuși variante care să te facă să fii mai inteligent, să te concentrezi mai bine și să nu mai ai atenția distrasă? Ca până la urmă asta urmărești, nu?

Cofeina, ceaiul verde, taurina, băuturile energizante și asa mai departe funcționează, exact cum le zice și numele, ca energizante. Practic vei putea face un sprint un pic mai rapid, dar gândurile or să-ți zboare tot la 7 chestii deodată. Iar noi nu vrem asta, nu?

Cum ar fi dacă ți-as spune că poți să experimentezi o concentrare crescută, o claritate mentală ridicată, o stare generală de bine și o memorie mai bună? Cum ar fi dacă ți-as spune că aceste rezultate poți fi obținute fără medicamente/suplimente psihedelice ilegale care ți-ar putea afecta sănătatea și să te duci în inchisoare? Ei bine, citește mai jos.

Ce sunt nootropicele?

Nootropicele (medicamente inteligente și agenți cognitivi) sunt medicamente, suplimente și alte substanțe care pot îmbunătăți funcțiile cognitive, în special funcțiile de execuție, memoria, creativitatea sau motivația, la persoanele sănătoase. Altfel zis, nootropicele pentru creier sunt ca pre-workouturile pentru sportivi – going for the extra-pump.

Și nu, nu vom vorbi în cele ce urmează despre nootropicele ”chimice”, ci despre cele testate, naturale-ish.

Cum funcționează nootropicele?

Chiar dacă nu o să simți de mâine ca un zeu al memoriei și să rupi paginile, într-o perioadă scurtă de timp, vei lucra pe aspecte precum:

  • Creșterea producției de neurotransmițători, hormoni și enzime importante
  • Îmbunătățirea plasticității neuronale
  • Neuroflamație redusă
  • Creșterea fluxului sanguin cerebral
  • Legătura mai puternică și o comunicare mai bună între sinapse (ramificațiile alea care fac legătură între neuroni)
  • Reducerea acumulării de beta-amiloid, care poate determina demența

Beneficiile nootropicelor:

Ai mai jos o listă a numeroaselor beneficii pe care le poți obține printr-o utilizare regulată a nootropicelor (testate și experimentate inclusiv de mine)

  • un focus și o motivație sporită (nu-mi mai sare mintea la cinșpre chestii deodată)
  • o funcție cognitivă mai bună (îmi dau seama mai bine ce e în jurul meu)
  • am o memorie mai bună, în sensul că este mai clară și mai aranjată pe sertărașe
  • mi s-a redus oboseala mintală (momentele alea când efectiv nu mai poți scrie un rând de epuizare)
  • scădarea inflamației corpului (inflamația este acel proces prin care corpul reacționează la un stimul care nu îi place – gândiți-vă când mâncați ceva stricat, aveți o toxinfecție și vă doare tot corpul/sunteți umflați și tari în abdomen)
  • timp de reacție îmbunătățit
  • o claritate mintală mai mare (ceea ce duce și la o ordonare în gânduri)
  • stres redus
  • vigilență crescută
  • creativitate îmbunătățită (aș face de toate pentru toți, timp să am – că ideile vin)

Cum se iau?

Spre deosebire de energizante/pre-workout, nootropicele au 2 calități:

  1. trebuie luate susținut (unele chiar zilnic) pentru a avea efect și pentru a-l maximiza (cu cât mai lungă perioada, cu atât mai bine).
  2. nu au efect instantaneu (ca la o băutură energizantă/cafea)

Top 10 nootropice

(1) Alpha GPC

Formă de colină foarte accesibilă, care sporește producția neurotransmițătorului “de învățare” acetilcolină, care duce la o creștere a atenției, memoriei, stării de spirit și îmbunătătește conexiunea ”minte-mușchi”.

(2) Tirozină

Tirozina este un aminoacid neesențial, care servește ca precursor al mai multor neurotransmițători importanți din creier, incluzând dopamina, noradrenalina (norepinefrina) și adrenalina (epinefrina).

Îl pui în băuturi (shake-uri), iaurt etc.

Dacă vrei să te duci pe o absorbție și mai rapidă, îți recomand să iei/să suplimentezi cu N-Acetil L-Tirozină (se aboarbe mai repede, aminoacid neesențial, precursor al

(3) Ashwagandha KSM 66

Dacă e greu de pronunțat, înseamnă că e ce trebuie. Ashwagandha, cunoscută și sub denumirea de Ginsengul Indian, este folosită în medicina ayurvedică de câteva sute de ani, reduce cortizolul și nivelurile de stres din organism, și s-a dovedit, de asemenea, că îmbunătățește memoria, îmbunătătește starea de spirit și atenuează anxietatea.

Atenție însă la concentrație și surse! KSM-66 ASHWAGANDHA® extract standardizat din radacina de Ashwagandha (Withania somnifera) 500mg, garantat cu peste 5% (25mg) withanolide (lapte), capsula vegetala, stearat de magneziu vegetal si dioxid de siliciu (agenti antiaglomerati). Altfel, poți cumpără prafuri pulbere din plafar care sunt egale cu zero.

(4) L-theanina

Aminoacidul care se găsește în frunzele de ceai, theanina, asigură o concentrare controlată, relaxată. Te lasă cu o energie clară, netedă aș putea zice, fără să dea ”tremurat”. Are efecte în combinație cu cofeină, așa că pump your coffee cu o linguriță mică din frumusețea asta. Eu mi-am redus consumul personal de cafea de la 8-10 căni pe zi la 1 singură, de dimineață. Și fără energizante.

Combinația cofeină – theanină este probabil cea mai ”desconsiderată” combinație în industria suplimentelor, deși obții beneficii majore la un preț foarte mic (o pungă de 100 grame de theanina îți ajunge vreo 5 luni).

(5) Bacopa Monnieri (Brahmi)

Bacopa monnieri este o plantă care a fost folosită de mult timp în medicina tradițională ayurvedică pentru tratarea diferitelor tulburări neurologice de sănătate și pentru a ajuta la memorie.

Suplimentarea cu Bacopa Monnieri poate …

  • îmbunătățiți performanța congnitivă și a memoriei, în special cu memoria de lucru (ții lucrurile în minte chiar dacă nu te concentrezi asupra lor, până când le vei putea transmite băncilor de memorie pe termen scurt – cum ziceam, sertărașe).
  • îmbunătățiți starea de spirit și reduce stresul și simptomele depresive.

(6) Melatonină

Pe lângă activitatea pe care o avem de făcut zilnic, conștient, trebuie să înțelegem că recuperarea este la fel de esențială ca ceea ce facem în timpul zilei. De asemenea, conform unor studii, persoanele care au luat suplimente înainte să se culce și au experimentat un somn mai adânc au redus în unele cazuri timpul petrecut dormind (de exemplu de la 7 ore și jumătate la 6 ore și jumătate, însă este de o calitate mai crescută și te refaci mai bine).

Melatonina (despre care cu toții am auzit la un moment dat vorbindu-se), cunoscută și sub denumirea de ”hormonul somnului” este activată de întuneric și dezactivă de lumină, în special de cea artificială (deh, se aplică vorba aia cu te culci când apune soarele și te trezești odată cu găinile). Însă având în vedere că majoritatea dintre noi stăm cu telefonul/laptopul în brațe în fiecare seară, melatonina se dezactivează și ”ne sare somnul”.

(7) 5-HTP

5-hidroxitriptofanul (5-HTP) este un aminoacid pe care corpul îl produce în mod natural.

Corpul nostru îl folosește pentru a produce serotonina (hormonul fericirii, găsit în ciocolată, rings a bell?), un impuls chimic care trimite semnale între celulele noastre nervoase.

Nivelurile scăzute ale serotoninei sunt asociate cu depresia, anxietatea, tulburările de somn, creșterea în greutate și alte probleme de sănătate (de aceea se recomandă consumul moderat de ciocolată neagră care să stimuleze secreția de serotonină). Prin urmare, chiar dacă nu te va ajuta în mod direct la concentrare, prin reducerea stării de anxietate vei putea să te concentrezi mai bine asupra chestiilor pe care le ai de făcut.

(8) ZMA

ZMA conține citrat de Magneziu, oxid de Magneziu, aspartat de Zinc, zinc L-Monometionină și piridoxină. Wow! E ceva de pronunțat, nu? Pe scurt, consumul de magneziu și zinc în formele enumerate anterior ajută la stabilizarea nivelului de zahăr din organism (ca să nu mai dai iama la ceva dulce la ora 4 dimineața), ajută la diminuarea stresului și îmbunătățește somnul pe timpul nopții, iar vitamina B6 susține metabolismul pentru o refacere musculară (și creierul e un mușchi) optimă.

Se ia ca recomandare înainte de culcare, pentru relaxare musculară și reducerea stresului/anxietății.

(9) Rhodiola

Rhodiola este o plantă care crește semnificativ rezistența și eficiență în perioadele în care trebuie să te concentrezi mult și ai nevoie de capacitate intelectuală și de memorare mărită. Pe scurt, stimulează funcția sistemului nervos, revigorează și redă tonicitate și îndepărtează starea de obosoeală, stres și epuizare (dar nu vă așteptați să facă minuni din prima – la mine a mers cam după 2 săptămâni).

(10) Creatina monohidrată

Creatina este un supliment care nu ar trebui să lipsească din alimentația zilnică a oricărui om activ. Este probabil suplimentul cu cele mai multe teste de pe piață în prezent, atât în rândul atleților, cât și al non-atleților. Creatina se găsește în mod natural în cantități mici în carne albă (pui, curcan), ouă, pește. Prin urmare, dacă duci o dietă mai mult axată pe plante, o să poți vedea cele mai mari și mai rapide îmbunătățiri.

Ajută de asemenea la menținerea mușchilor corporali, tonus muscular, efectul de ”lean”, crește rezistența musculară și ajută la refacerea mai rapidă.


Tu ce suplimente iei ca să te concentrezi mai bine?

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”18803″ onclick=”custom_link” link=”https://www.youtube.com/channel/UCtD5S-IMzEUTH3NWurpbJGQ”][/vc_column][/vc_row]

Total
13
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *