Profilul personal privat de facebook . Spațiu public sau privat?

Rețelele de socializare au devenit un element central al vieții de zi cu zi. Facebook este cea mai utilizată reșea de socializare, fiind primul site pe care oamenii îl accesează atunci când pornesc laptopul sau deschid telefonul. Fiind o rețea socială bazată, în principiu, pe schimbul de informații cu caracter personal, nu este deloc surprinzător faptul că mulți utilizatori dezvăluie foarte multe despre ei înșiși în profilurile lor online.

Nu este o noutate faptul că ICCJ, prin decizia pronunțată în data de 27.11.2014, a statuat că pagina de facebook este spațiu public, iar nu privat. Însă, este reteaua de facebook spațiu public în toate situațiile, inclusiv în situația în care profilul de facebook este privat și audiența este limitată?

Pentru a răspunde la această întrebare, va trebui de definim noțiunea de spațiu public, și având în vedere că nu există o definiție legală, în afară de cea din Codul Penal, va trebui să avem în vedere definitiția uzuală a termenului, așa cum este prezentată în DEX, respectiv  ” în public = (care are loc) în fața unui anumit număr de persoane, în văzul lumii.”

Astfel, când transmitem informații personale către o anumită persoană, pierdem controlul și intimitatea noastră depinde de confidențialitatea persoanei respective. Având în vedere că Facebook este un spațiu public, trebuie să ne asumăm faptul că atunci când trasmitem o informație (de exemplu, postăm pe profilul de facebook), aceasta va putea fi retransmisă către alte persoane (re-share), de aceea este foarte important să transmitem doar ceea ce suntem de accord să ajungă la urechile publicului larg.

Să presupunem că ai fost informat de către Facebook despre politica de confidențialitate, și, pentru respectarea intimității tale, ai ales să îți setezi profilul privat și să ai în lista de prieteni doar persoane de încredere, pe care le cunoști si dorești să le împărteșești informații despre viața ta personală. Deși la prima vedere totul pare în regula, întrucât doar prietenii tăi pot vedea postările și imaginile tale, totuși există riscul ca intimitatea ta să fie afectată și informațiile pe care le trasnmiți să ajungă și la alte persoane din afara grupului tău de facebook. Cum? Există o serie de practici des întâlnite, ca de exemplu print screen-urile profilului, fotografiilor sau postărilor tale, accesul unei persoane străine către profilul tău prin utilizarea profilului de facebook al unui prieten din lista ta.

Prin urmare, a posta pe profilul de facebook public e ca și cum ai tine un discurs în fața unei colectivități de oameni.  A posta pe  profilul privat înseamnă a împărtăși informații către un grup restrâns de oameni (prieteni, cunoștințe), existând totuși riscul ca informațiile tale să ajungă către alte persoane străine, sau mai grav, către persoane cărora nu dorești sa cunoască detalii despre viața ta.

În concluzie, fie că ai profilul public sau privat, pagina ta de facebook este tot un spațiu public, întrucât, așa cum am explicat anterior, există pericolul eventual ca informațiile tale să fie restribuite către orice audiență, neexitând limitari în acest sens.

Aceasta este și opinia Înaltei Curți de Casație și Justiție, care, prin Decizia nr. 4546/2016 a stabilit că:

  • „Prin urmare, nu se poate reţine că reţeaua de socializare B. ar fi un spaţiu privat comparabil cu o cutie poştală electronică, întrucât cutia poştală electronică este controlabilă de către proprietar, sub aspectul comţinutului informaţional transmis, respectiv depozitat, în timp ce B. este o reţea de socializare (informaţională) publică, receptivă perpetuu în web (internet), bazată pe un site web la care utilizatorii se pot înscrie şi interacţiona liber cu alţi utilizatori, deja înscrişi.
  • Aşadar, fapta constând în sloganul postat pe pagina reţelei de socializare îndeplineşte exigenţa juridică privind „caracterul public” întrucât, pe de o parte, mesajul a fost postat pe o reţea de socializare care prin natura sa este destinată accesului public/oricărui utilizator (utilizator existent – eventual „prieten”; utilizator nou – potenţial „prieten” sau utilizator „intermediat”), în faţa unui anumit număr de persoane, şi, pe de altă parte, mesajul a fost postat cu intenţia parvenirii la cunoştinţa utilizatorilor publici ai paginii (în mod direct a „prietenilor” şi indirect a celor care ar avea acces mijlocit) şi, pe cale de deducţie logică, categoriei protestatarilor (fapt de rezultă neîndoielnic din adresarea mesajului „asta să înţeleagă protestatarii”).
  • Caracterul public al faptei imputate reclamantului rezultă şi din consecinţele efective şi directe ale postării în discuţie, în măsura în care, urmare a accesării paginii de socializare a recurentului de către anumiţi utilizatori (asociaţi publicului), mesajul a devenit accesibil publicului larg, neutilizator al reţelei de socializare în cauză, prin diseminarea acestuia în mass-media.”

 Un alt aspect deosebit de important este dacă grupurile de facebook secrete reprezintă spațiu public sau privat. Pe aceeasi linie de raționament, având în vedere pericolul că un anumit conținut să ajungă la cunoștința publicului larg, consider că inclusiv grupurile de facebook secrete reprezintă un spațiu public. Bineînțeles că situația diferă de la caz la caz. Spre exemplu, în situația un grup secret format din trei persoane între care există relații bazate pe încredere și respect, se poate considera că suntem în prezența unui spațiu privat, însă în situația grupurilor secrete de facebook cu mai mulți membri care nu se cunosc foarte bine între ei și nu există relații apropiate, consider că acest grup exced sfera privatului.

În continuare, deși am lămurit că profilul de facebook este spațiu public în absolut orice circumstanță, voi exemplifica modul în care intimitatea ta poate fi afectată pe facebook, în circumstanțe diverse. Situații prezentate mai jos sunt exemplificative.

 Raporturile de muncă. Să presupunem că ești angajat și lucrezi cu program fix 9-17, cu pauză de masă. Însă într-o anumită zi, în timpul programului, chiar nu ai chef de muncă, așa că petreci mai mult timp pe facebook. Există riscul ca superiorul tău, dacă ți-e prieten pe facebook, să îți monitorizeze activitatea online (mai exact să observe că apari „active”), și, astfel, pot urma o serie de consecințe negative. Totodată, chiar în situația în care nu îți ai superiorii în lista de facebook, chiar colegii de muncă, cu rea-voință, vor putea transmite această informație către superiori.

Situația „seen” – „active” . Unii dintre noi suntem foarte aglomerați într-o anumită zi și poate primim câteva zeci de mesaje și nu putem să răspundem în timp util. Un prieten ți-a trimis un mesaj și dorește un răspuns de la tine, iar tu nu poți răspunde imediat, pentru că alte activități pe facebook sunt prioritare, însă tu apari „active” și poate chiar i-ai citit mesajul („seen”). Deși, în această circumstanță, a nu răspunde la mesaj nu e un act de rea-voință, pur si simplu fiind în imposibilitate să răspunzi, există riscul ca pe prietenul tău să îl afecteze pasivitatea ta, putându-se ajunge inclusiv la degradarea unor relații de prietenie.

Situația postărilor șterse.  Orice utilizator își creează un profil online care să proiecteze cât mai avantajos propria imagine, dorind să pară, spre exemplu, cool, intelectual, atrăgător, interesant. Și menținerea acestei imagini contează enorm de mult. Însă, să ne imaginăm că o anumită persoană, aflându-se sub influența alcoolului, postează pe facebook o informație, o imagine sau un comentariu total neadecvate, iar peste câteva minute, dându-și seama de consecințe, le șterge. Crezi că este în siguranță? Nu, deoarecere există riscul ca alți useri să fi fost pe fază și să fi transmis conținutul respectiv mai departe (de exemplu, printr-un print-screen), iar imaginea sa și reputația sa ar putea avea de suferit.

Relațiile adolescent – părinți. Cu toții am fost adolescenți si știm cât de important era atunci să ținem ascunse anumite aspect din viața noastră intimă. Să ne imaginăm că ești o adolescentă, ai ieșit în club într-o seară, însă părinții tăi cred că dormi la o prietenă. Deja ai postat imagini cu tine din club și ai restricționat accesul tău către părinți și probabil, către alte rude. Crezi că intimitatea ta e protejată absolut? Nu. Există riscul să fi uitat să incluzi la restricții o altă rudă sau un prieten comun care poate dezvălui informațiile către părinții tăi.

 Consecințe juridice

Răspunderea penală

Ca o consecință a stabilirii că facebook este un spațiu public, utilizatorii pot răspunde penal pentru faptele lor, constând în distribuirea de conținut care reprezintă obiectul material al unor infracțiuni. În acest sens, exemplificăm următoarele infracțiuni: art. 368 din Codul Penal –instingarea publică, art. 369 din Codul Penal – incitarea la ura sau dicriminare, art. 371 din Codul Penal – tulburarea ordinii și liniștii publice, art. 374  din Codul Penal– pornografia infantilă, art. 275 din Codul Penal – ultrajul contra bunelor moravuri etc.

Răspunderea contravențională

Ca o consecință a stabilirii că facebook este un spațiu public, utilizatorii pot răspunde contravențional pentru faptele lor, constând în distribuirea de conținut care reprezintă obiectul material al unor contravenții, ca de exemplu:

  • Săvârșirea pe facebook de fapte, acte sau gesture obscene, proferarea de injurii, expresii jignitoare sau vulgare, amenințări cu acte de violență împotriva persoanelor sau bunurilor acestora, de natură de tulbure ordinea și liniștea publică sau să provoace indignarea cetățenilor ori să lezeze demnitatea și onoarea acestora sau a instituțiilor publice;
  • Consituirea unui grup pe facebook format din trei sau mai multe persoane, în scopul de a săvârși acțiuni ilicite, contrare ordinii și liniștii publice și normelor de conviețuire socială, precum și actele de încurajare sau de spirijinire, prin orice formă, a unor astfel de grupuri de persoane, care incită la dezordine socială.
  • insulta;
  • calomnia;
  • cerșetoria;

Răspunderea civilă delictuală pentru fapta ilicită constând în afirmații calomnioase pe facebook la adresa unei persoane care aduc atingere demnității, onoarei și reputației unei persoane. Oamenii trebuie să realizeze că Facebook este o rețea socială, nu un jurnal.