Păzea, că vin… roboții ?! Ce e de făcut?

De câte ori nu ai auzit că oamenii vor ajunge să fie înlocuiți de roboți? Acest lucru poate fi privit ca mantra secolului în care trăim și ar trebui concepută ca o adevărată amenințare. Mai ales în ultimul an, acest subiect a ajuns să fie unul des discutat în paginile de știri când se vorbește despre tehnologia din industria noastră.

Pentru profesia noastră, juridică – unde, de mii de ani, încrederea, diligența și echitatea au fost cuvintele-cheie – ideea conform căreia avocații ar putea fi înlocuiți de inteligența artificială continuă să fie una controversată.

Încă din timpul facultății și pe tot parcursul carierei, suntem învățați că toți avocații buni aspiră să devină consultanți de încredere.

Cele mai solide relații din profesia de avocat sunt acelea în care clientul simte și știe că poate avea încredere în avocatul său, iar cele mai valoroase sfaturi care ar trebui să fie oferite clienților nu se bazează doar pe modul în care se răspunde la întrebarea ,,Ar trebui să fac asta?“, ci pe modul în care se răspunde atunci când întreabă ,,Tu ai face asta?“.

Încrederea se câștigă în timp, însă lumea nu stă pe loc. Globalizarea, progresele tehnologice și internetul trag un semnal de alarmă asupra faptului că este nevoie de oameni care să fie mai rapizi, mai productivi și mai inteligenți.

Deci, dacă mașinile vor avea capacitatea de a învăța, ce se întâmplă cu avocații?

Inteligența artificială pe care o întâlnim în prezent pe piață și evoluția ei previzibilă va permite să fie oferită asistență juridică mai rapidă, mai eficientă și, uneori, mai ieftină.

Se petrec mari schimbări, iar simplul fapt că ești un avocat bun nu mai este suficient. Industria serviciilor financiare se confruntă cu provocări similare, însă, în ceea ce privește dreptul, va fi necesară o adevărată evoluție a legislației pentru a putea permite accesul tehnologiei în sectorul juridic.

Dacă examinăm atent situația, acum 30 de ani un client era nevoit să plătească sume colosale pentru a i se examina documentele manual. Datorită tehnologiei, acum, o mare parte din muncă este făcută de mașini. Inteligența artificială și instrumentele care o aduc la viață reprezintă mai degrabă o oportunitate decât o amenințare pentru avocaţi.

Această revoluție are impact nu numai asupra modului în care punem în aplicare legea, ci și asupra modului în care legea se aplică domeniilor noi.  Dronele revolutionează industriile deoarece nu se incadrează în cadrul standard al aviației și multe companii care intră în acest spațiu pentru prima dată au nevoie de sfaturi specifice industriei pentru a naviga pe acest peisaj juridic care se dezvoltă rapid și pentru a folosi dronele la maximul capabilității.

Mașinile care se conduc singure reprezintă un alt exemplu. Sunt sigură că mulți dintre noi ne punem întrebări precum:

În cazul unui accident, cine va plăti? Cine răspunde pentru respectivul accident?

Un prim exemplu este cel cu Uber-ul autonom care a provocat un accident soldat cu moartea unei femei. În urma acestuia, Uber a suspendat activitatea care implică mașinile autonome.

Ei bine, în viitor, acestea vor fi niște spețe extrem de interesante pentru un avocat, dar și pentru studenți.

Viitorul sună bine, însă problema principală este încrederea. Instinctul nostru uman ne îndeamnă la comunicare. Încrederea este ceea ce ne dorim și este și ceea ce ne deosebește de mașini, alături de empatie, abilitatea de a citi printre rânduri și de a crea relații de colaborare.

Clienții cer să le fie înțeles drumul spre care se indreaptă problema lor și, totodată, să fie folosită inteligența artificială pentru a se asigura că se poate face mai mult cu mai puține resurse.

Investițiile în tehnologie trebuie să fie în tandem cu investițiile în pregătire. Pentru că, să fim cinstiți, piața îi va ucide pe cei care nu se adaptează. Ei sunt cei care ar trebui să se teamă de mașini. Pentru ei, roboții reprezintă o amenințare.

Voi ce credeți?

SURSĂ

 

Total
5
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *