Pasagerii unui zbor nu se pot adresa pentru despăgubiri și agenției de turism și companiei de zbor

Intarzieri anulari avion despagubiri pachete turistice

Pasagerii unui zbor care au dreptul la despăgubiri trebuie să aleagă dacă cer banii de la agenția de turism sau de la compania de zbor.

Prin decizia în Cauza C-163/18 HQ și alții/Aegean Airlines, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că:

Pasagerii care au dreptul să se adreseze operatorului lor de turism pentru a obține rambursarea costului biletelor lor de avion nu au posibilitatea de solicita și o rambursare de la operatorul de transport aerian.

Un astfel de cumul ar fi de natură să conducă la o supraprotecție nejustificată a pasagerilor în detrimentul operatorului de transport aerian

Pasagerii nu pot solicita aceeași despăgubire de 2 ori

Simpla existență a unui drept de rambursare atunci când zborul este întârzia sau anulat, rezultând din Directiva privind pachetele de servicii pentru călătorii și din Regulament este suficientă pentru a exclude posibilitatea ca un pasager al cărui zbor face parte dintr-un pachet de servicii turistice să solicite rambursarea costului biletului său, în temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor, de la operatorul efectiv de transport aerian.

Astfel, dacă ai posibilitatea conform dreptului intern să soliciți banii pentru despăgubiri de la agenția/operatorul de turism de unde ai luat biletele, nu poți să te mai adresezi și companiei aeriene, pentru că astfel ai primi banii de două ori.

Ce s-a întâmplat?

La 19 martie 2015, trei persoane au rezervat zboruri dus-întors între Eelde (Țările de Jos) și Corfu (Grecia) la Hellas Travel, o agenție de turism cu sediul în Țările de Jos. Aceste zboruri făceau parte dintr-un „pachet de servicii turistice” al cărui preț a fost achitat către Hellas Travel.

Zborurile trebuiau operate de Aegean Airlines, societate cu sediul în Grecia, care încheiase în acest scop un acord cu G.S. Charter Aviation Services, societate cu sediul în Cipru: Aegean Airlines punea la dispoziția G.S. Charter Aviation Services un anumit număr de locuri în avion, în schimbul plății unei taxe de charter. G.S. Charter Aviation Services a revândut ulterior aceste locuri în avion unor terți, printre care Hellas Travel.

Totuși, cu câteva zile înainte de data de plecare convenită, Hellas Travel i-a anunțat pe cei trei turiști că călătoria lor era anulată. Astfel, Aegean Airlines hotărâse, din cauza imposibilității de a obține prețul stabilit în prealabil cu Hellas Travel, să nu mai asigure zboruri cu destinația și provenind din Corfu. La 3 august 2016, Hellas Travel a fost declarată în faliment. Ea nu a rambursat prețul biletelor de avion celor trei turiști.

Ce a decis CJUE?

Prin trimiterea preliminară de astăzi, 10 iulie 2019, CJUE a reținut că:

Articolul 8 alineatul (2) din Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91 trebuie interpretat în sensul că un pasager care, în temeiul Directivei 90/314/CEE a Consiliului din 13 iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanțe și circuite, transpusă în dreptul național, are dreptul să se adreseze operatorului său de turism pentru a obține rambursarea costului biletului său de avion nu mai are, așadar, posibilitatea de a solicita rambursarea costului acestui bilet de la operatorul de transport aerian în temeiul regulamentului menționat nici chiar în cazul în care operatorul de turism se află în incapacitate financiară de a efectua rambursarea costului biletului și nu a luat nicio măsură pentru a garanta rambursarea.

cauza C‑163/18

Ce trebuie să reținem?

Pachetele de servicii turistice beneficiază de o protecția mai redusă în temeiul dreptului Uniunii Europene, astfel încât trebuie să acordăm o atenție mai mare termenilor și condițiilor care reglementează pachetul atunci când dorim să-l achiziționăm de la un operator.

În România, Directiva Consiliului 90/314/CEE din 13 iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanțe și circuite a fost transpusă, cu modificările și completările ulterioare prin OG nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, care a fost înlocuită și abrogată de Ordonanța nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate, precum și pentru modificarea unor acte normative.

Astfel, în dreptul nostru intern se prevede că:

Articolul 15: (…)

(6) Drepturile la despăgubiri sau la reducerea prețului în temeiul prezentei ordonanțe nu aduc atingere drepturilor călătorilor în temeiul Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor […]

(7) Despăgubirile sau reducerile prețului acordate în temeiul prezentei ordonanțe și despăgubirile sau reducerile de preț acordate în temeiul regulamentelor și convențiilor internaționale prevăzute la alin. (6) se deduc unele din altele pentru a evita supracompensarea.

Ai cumpărat un pachet turistic de la o agenție și zborul ți-a fost anulat sau întârziat? Contactează-ne pentru a obține despăgubiri!

Total
10
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *