O nouă declarație trebuie depusă la Registrul Comerțului! Societățile riscă să fie radiate, iar administratorul amendat cu 10.000 lei!

declaratie beneficiar real avocatoo onrc

Știai că riști să ți se radieze firma din oficiu dacă nu depui declarația de beneficiar real la ONRC?

O nouă declarație trebuie depusă la Registrul Comerțului, atunci când înmatriculezi o societate sau deții deja una, sub sancțiunea radierii firmei și a unei amenzi de 10.000 lei.

O nouă obligație pentru antreprenori & comercianți

La finalul acestui articol, vei găsi modelul de declarație gratuit, pe care îl poți autentifica la notar.


În data de 18 iulie 2019, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, ce obligă firmele care se înființează sau pe cele existente să depună o declarație privind beneficiarul real al firmei (indiferent dacă firma sau nu asociați/administratori persoane juridice sau nu).

Practic, pe lista documentelor necesare înmatriculării unei firme se mai adaugă (și se mai plătește) încă o declarație.

Deși la finalul legii se prevede un termen de 120 zile pentru înființarea acestor registre la Registrul Comerțului, aceștia au început să implementeze, pe rând, în funcție de județ aceste registre, fără a anunța în mod oficial acest lucru.

Și te trezești practic că azi ți se cere o declarație în Suceava, dar în Prahova nu.

Cine este beneficiarul real?

Ca urmare a acțiunilor de combatere a terorismului, instituțiile doresc să știe cu exactitate cine este beneficiarul real al firmei, adică persoana care efectiv conduce compania.

Potrivit art. 4 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 129/2019, beneficiarul real este:

persoana sau persoanele fizice care deţin ori controlează în cele din urmă o persoană juridică prin exercitarea dreptului de proprietate, în mod direct sau indirect, asupra unui număr de acţiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridică deţinută sau controlată nefiind o persoană juridică înregistrată la registrul comerţului ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată şi care este supusă unor cerinţe de publicitate în acord cu cele reglementate de legislaţia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel internaţional. Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune sau participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25% .
art. 4 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 129/2019

Practic, dacă deții ca asociat peste 25% dintr-o firmă, deții și controlul. Acest lucru este valabil și în cazul persoanelor juridice ca asociați într-o firmă, caz în care se va merge pe lanț pentru a se ajunge la persoanele fizice din spate.

Nota autorului: ni se pare cel puțin interesant că se aplică aceste reguli și în cazul societăților cu asociați persoane fizice. La nivel european și SUA, acest lucru se aplică în cazul în care avem asociați persoane juridice, pentru a identifica cine este cu adevărat în spate. Este o practică constantă pe care o adoptă băncile, de exemplu, prin raportare la normele BNR, de verificare când vrei să deschizi un cont bancar. Dar ni se pare un pic ciudat că, de exemplu, în cazul unei firme cu asociat unic, trebuie să dai declarație că tot tu ești beneficiarul real. Însă unde legea nu distinge, aplicăm legea ca atare. Am avut deja cazuri în care societăților cu un singur asociat li s-a cerut depunerea acestei declarații, deci este o normă generală.

Cine trebuie să depună declarația?

Declarația trebuie depusă atât de firmele care se înființează, cât și de toate societățile înmatriculate în Registrul Comerțului.

Declarația se face pe proprie răspundere, de reprezentantul legal al societății (care în majoritatea cazurilor va fi și administratorul firmei, cu excepția cazului în care societatea împuternicește pe altcineva în mod expres sau avem administratori persoane juridice).

Vezi mai jos și caracteristicile principale ale unui SRL și citește ce am scris aici despre administratori.

♦️ Lucruri de bază pentru un SRL♦️+ este cea mai răspândită și versatilă formă de prestare a unei activități…

Posted by Avocatoo on Monday, January 21, 2019

Unde se dă declarația?

Declarația se va la notar sau la Registrul Comerțului.

Găsești mai jos declarațiile necesare pentru a fi date la notar sau la Registrul Comerțului, în funcție de situație.

Cum ar fi să economisești timpul de stat la cozi și pe drumuri? Contactează-ne și ne ocupăm noi de documente pentru tine!

Care este termenul?

Pentru firmele care acum se înființează, declarația se va depune la înființare.

Pentru societățile existente există un termen de 12 luni pentru a depune această declarație, altfel vor fi dizolvate.

Care sunt sancțiunile?

Dacă declarația nu este depusă la înființare, societatea nu se va putea înmatricula.

Pentru firmele existente, după trecerea celor 12 luni, administrator (sau reprezentantul legal) va primi o amendă între 5.000 lei la 10.000 lei.

Ulterior primii acestei amenzi pe bază de proces-verbal, va avea un termen de 30 zile pentru a depune declarația. Dacă nu o va face în acest termen, Oficiul Registrului Comerțului va putea pronunța dizolvarea societății. Cauza de dizolvare poate fi înlăturată înainte de a se pune concluzii în fond.

Dacă nu depui declarația la termen, vei primi o amendă de 10.000 lei și riști să ți se închidă firma.

Amenda va fi aplicată de organele cu atribuții de control ale Ministerului Finanțelor Publice – Agenția Națională de Administrare Fiscală și ale unităților sale teritoriale.


Nu lasă autoritățile să te ia pe nepregătite și ocupă-te din timp! Te ajutăm să fii la zi cu toate documentele necesare, online, la un click distanță.

Poza de rawpixel.com pe Pexels