Ești avocat? Vezi ce și cum postezi pe rețelele sociale.

Ești avocat? Știi că ai obligația deontologiei profesionale, care implică, printre altele, să fii atent și la ce postezi pe rețelele sociale.

Avem cu toții libertatea de a posta (aproape) ce vrem, când vrem și cum vrei. Doar că avocații sunt o specie de rechini mai aparte, care trebuie să afișeze anumite standarde și rigori profesionale, ceea ce înseamnă și o atenție către afirmațiile și postările publice. Iar aici includem și rețelele sociale.

Au nevoie avocații să fie îndrumați despre postările pe social media?

Aparent, DA. Tocmai de aceea Asociația Barourilor din UK a emis orientări privind postările pe social media ale avocaților.

Există o delimitare între personal și profesional?

Deși ai fi tentat la început să zici că da, lucrurile nu sunt așa de simple. Profesia de avocat este asociată unei persoane individuale. Gândește-te de câte ori ai auzit pe cineva că se duce să lucreze cu ABC & Asociații? Nu, l-ai auzit zicând că lucrează pe proiectul respectiv cu Gigel Popescu, de la ABC & Asociații. Asta înseamnă individualizare și merge pe ideea că între profesia de avocat propriu-zisă și persoana care face avocatură este o confuziune destul de mare.

Tu nu te duci să lucrezi cu ABC & Asociații. Te duci să lucrezi cu Gigel Popescu de la ABC & Asociații.

Tocmai pentru că există această legătură extrem de strânsă între avocatul – persoană fizică la el acasă și avocatul – om profesionist, este necesar un ghid pentru a înțelege problemele care ar putea apărea din utilizarea rețelelor sociale de către avocați.

Ambele baricade sunt vizate – cea profesională și cea personală, deoarece internetul este public și orice lucru pe care îl publici în online poate fi citit de oricine și se poate lega de statutul de avocat.

Profesia de avocat nu se termină când ieși pe ușă

Ca avocat, ești obligat mereu de Codul Deontologic al Avocaților să te comporți într-un mod care să nu diminueze încrederea în persoana ta, precum și încrederea pe care publicul o manifestă față de profesia pe care ți-ai ales-o.

Acest lucru se aplică indiferent de vechime, adică nu contează dacă ești stagiar sau dacă ești avocat definitiv.

Sfatul nostru este să începi să fii atent la ce postezi de pe timpul când ești student, pentru că oamenii se duc mult înapoi pe profilele de social media când caută ceva.

Ce înțelegem prin postări în rețelele sociale?

Practic, totul.

Dacă aveai impresia că un story pe Instagram nu intră aici, gândește-te de două ori: oricine poate face un print screen. Postarea respectivă poate că dispare după 24 ore, dar un print screen rămâne.

Utilizarea rețelelor de socializare include postarea materialelor online, distribuirea de conținut, promovarea afacerii ca avocat individual sau ca societate civilă de avocați.

Ne referim aici la =site-uri precum Twitter, comunități de conținut precum YouTube, site-uri de rețea socială precum Facebook, Instagram sau LinkedIn și forumuri de internet, inclusiv comentarii pe site-uri unde este permis acest lucru.

Apropo de comentarii, sunt permise?

Ar trebui să te gândești la comentarii exact ca la o postare: orice scrii pe undeva este considerat un comentariu, indiferent că scrii pe un grup privat de Facebook sau pe un grup public.

Este ca și cum ai muta micile discuții din bucătărie când îți bei a 3-a cafea pe ziua respectivă pe Facebook sau LinkedIn, doar că nu se mai numesc șușoteli și bârfe.

Ține minte că indiferent de opiniile tale politice sau că ești sau nu de acord cu anumite aspecte ale vieții cotidiene, dacă vrei să te exprimi într-un sens sau în altul, va trebui să o faci asumat și responsabil, cât mai obiectiv. Dacă cineva va vedea la tine un comentariu prin care descurajezi vehement o acțiune, insulți pe cineva sau folosești un limbaj licențios, pentru a ne exprima pompos, va face legătura automat între tine și profesia respectivă de avocat și astfel încrederea publicului cu privire la înfăptuirea actului de justiție va fi diminuată.

Îți recomandăm totodată să eviți să te cerți cu persoane în mediile online și să fii atent la modul în care începe să decurgă o discuție în contradictoriu. Linia între

Ca avocat, trebuie că tot ceea ce faci să se bazeze pe onestitate și integritate și să nu discriminezi vreo persoană, indiferent că îți este sau nu coleg de breaslă.

Atenție și la ce dai share, nu doar la ce scrii!

Ar trebui să fii întotdeauna atent la conținutul și tonul postărilor tale și la ceea ce alegi să partajezi pe rețelele sociale, pentru că și dacă nu zici nimic, ceea ce dai mai departe zice multe despre tine. Comentariile care sunt considerate în mod rezonabil de bun gust pentru tine pot fi considerate deranjante sau ofensatoare de către alții.

Nu uita de confidențialitate și secretul profesional

De asemenea, trebuie să ții cont de datoria ta de a păstra confidențialitatea în ceea ce privește problemele clientului aka secretul profesional.

Nu poți să comunici date confidențiale ale clientului sau date din dosar prin intermediul rețelelor de socializare, nici măcar ”pe surse”. Acest lucru poate fi făcut numai dacă clientul a fost de acord și dacă ești convins că o asemenea expunere ar putea aduce beneficii dosarului.

Nu folosi rețelele sociale ca să trimiți date și documente confidențiale.

Nu folosi rețelele sociale ca să trimiți date și documente confidențiale care au legătură cu dosarul. Dacă clientul tău dorește să fie contactat în acest mod, precum prin Whatsapp sau Facebook Messenger, ar trebui să iei în considerare nu numai securitatea sistemului pe care îl folosești, dar și politica de confidențialitate. Unele site-uri de hosting permit gazdei să acceseze informații private altfel, în ciuda faptului că acestea nu sunt postate public (adică ceea ce se întâmplă în spatele cortinei).

Îți dai check-in pe unde mergi? Gândește-te de două ori.

Te vezi cu un client sau te duci către o întâlnire la el la birou și pe drum îți dai check-in la o benzinărie. Sau ai ajuns cu 20 minute mai devreme și decizi să bei o cafea și pui o poză cu ”lawyer life”.

Din poză se poate vedea geolocalizarea, adică cineva vede acolo sus pe Facebook unde a fost făcută poza. Dacă îți dai check-in, e chiar și mai evident.

Un ochi atent poate să facă imediat o legătură între tine și clientul respectiv, de care tu poate că nu voiai să se afle. Sau nu ar fi trebuit ca lumea să știe că acționezi în numele acelui client.

Atenție unde îți dai check-in și la setările privind locația din telefon!

Scurt check-list privind comportamentul pe social media

Mai jos găsești o listă cu sfaturi practice de care să ții cont atunci când ai de-a face cu rețelele sociale. Ține-o la îndemână 🤫.

  • păstrează un limbaj decent
  • încearcă să nu postezi opinii radicale
  • nu fii vehement în limbaj și atitudine
  • nu începe să te cerți pe rețelele sociale
  • fii atent la ce postezi
  • fii atent la ce dai share
  • ai grijă la check-in și geolocalizare
  • nu divulga date în mod public
  • ai grijă la securitatea datelor când comunici cu clientul prin rețelele sociale

Poză de Omkar Patyane pe Pexels