Cumpărăturile online și drepturile tale în calitate de cumpărător

În săptămâna care tocmai a trecut am dat oficial drumul nebuniei de Black Friday. Unii comercianți au avut campania doar pentru o zi, alții pentru o săptămână, alții încă au reduceri.

Ne-am bucurat de această zi … din plin! Totuși, pentru ca bucuria să nu se termine după ce ai introdus cele trei cifre de pe spatele cardului, hai să vedem și ce drepturi ai, poate nu-ți mai place telefonul ăla pe care l-ai comandat, ori poate ai comandat pe firmă un aparat de făcut cafea și nu se împacă bine colegii de muncă cu el. 😊

Câteva noțiuni de bază

Dar înainte de a intra în detalii, hai să te familiarizezi puțin cu câteva concepte, dacă nu le cunoști deja.

Cine este consumatorul?

Cine este vânzătorul (profesionistul)? 

Dacă vrei să comanzi online/prin telefon/email, cum se încheie contractul?

Această situație este fix și cea mai întâlnită. Cele mai multe achiziții din perioada Black Friday și Crăciuni au loc la distanță, fără ca cele două părți să se întâlnească (respectiv vânzătorul și cumpărătorul).

Cum se incheie o vanzare la distanta

Acest gen de contract se numește ”contract la distanță” și se consideră încheiat ori în momentul în care ți-ai dat acordul cu privire la termenii și condițiile impuse de vânzător, ori în momentul în care ai primit confirmarea vânzătorului cu privire la acceptarea comenzii. 

Hai să vedem și ce drepturi ai… 

Până să intrăm în pâine, cu ocazia Black Friday am conceput un ghid complet gratuit în care-ți explicăm toate situațiile de care te poți lovi când faci cumpărăturile online, cum dai înapoi un produs, în cât timp primești banii înapoi și ce poți face ca totul să fie bine. Îl poți descarcă gratuit de mai jos.

Verificarea la livrare

În primul rând, de obicei, dacă ai comandat produsul și îți este livrat de curier, poți foarte ușor să verifici coletul, pentru a vedea dacă ți-a fost livrat produsul corect și dacă este în stare bună, înainte de a achita suma produsului, plus toate taxele ce țin de livrare și manipulare. 

Dreptul de retragere (adică să dai înapoi produsul)

Cum spuneam, în agitația evenimentelor, cumperi produse de care fie nu ai neapărată nevoie (dar sunt drăguțeeeeee), fie te trezești apoi când le primești că nu funcționează cum trebuie sau nu îți vin bine (când vorbim de haine și îmbrăcăminte).

Drept de retragere Ghid Black Friday
Citește mai multe despre verificarea la livrare în articolul 5 sfaturi utile în relatia cu curierul ca să primești cu adevărat coletul de Black Friday

Cumperi pe firmă? Gândește-te de 2 ori.

Dacă ai cumpărat produsul pe firmă… surpriză! Nu îl mai poți returna. Și da, aici includem și PFA-urile.

Pune în balanță foarte bine dacă vrei să iei produsul pe firmă ca să intre la cheltuieli sau nu. Mai mult, dacă cumperi dintr-un marketplace, precum eMag, ai mare grijă de unde cumperi pentru că partenerul respectiv nu oferă dreptul de retur 30 zile ”no matter what”. Am scris mai multe despre ce înseamnă un marktplace și lucrurile la care trebuie să fii atent aici.

În cât timp poți returna produsul?

Persoanele fizice au la dispoziție un interval de 14 zile calendaristice pentru returnarea produsului de la data intrării în posesia acestuia (fără a justifica motivul retragerii). 

Mai mult, dacă vânzătorul nu a menționat acest termen, perioada de returnare va fi de 12 luni de la data la care s-au scurs cele 14 zile (asta dacă nu te informează vânzătorul subit că ai drept de retragere și rămâi tot cu cele 14 zile – de când ai fost informat). 

De asemenea, comerciantul este obligat să te informeze cu privire la orice cost suplimentar pe care vei fi nevoit să îl suporți în cazul unui retur. 

Spre exemplu, în cazul celor de la answear.ro, dreptul de retur este gratuit doar la comenzile de peste 200 RON.

Dreptul la garanție

După cum ne spune legea avem următoarele tipuri de garanții la care putem apela: 

  • garanția legală de conformitate sau garanția obișnuită, la care ai dreptul în mod normal, cu puține excepții și care ține 2 ani sau mai puțin, în funcție de produsele achiziționate (prin intermediul acestei garanții se vor lua mai multe măsuri, treptat – reparare, înlocuire, reducere de preț sau returnarea banilor, ca ultimă soluție); 
  • garanția comercială care poate avea o durată mai mare de 2 ani și pe care poate fi oferită atât de producător, cât și de vânzător, dar poate și impune anumite condiții speciale – ex: rambursarea directă a banilor (oferită suplimentar pe lângă cea legală); 
  • garanția pentru produse resigilate (în cazul ăsta consumatorul și comerciantul pot conveni la reducerea termenului de 2 ani, dar nu mai puțin de 1 an); 
  • garanția pentru vicii ascunse (o găsim în Codul Civil începând cu articolul 1707), dar viciile pot fi semnalate în maxim 1 an! 

Descarcă gratuit toată legislația actualizată de e-commerce pe butonul de mai jos:

Livrare

În cazul în care comerciantul nu a livrat produsele în maxim 30 de zile de când a fost încheiat contractul, tu poți să îi oferi un termen suplimentar, iar dacă produsele nu au fost livrate nici în interiorul acelui termen, poți apela la rezilierea sau rezoluțiunea contractului, comerciantul fiind nevoit să returneze banii în termen de 7 zile de la aplicarea acestor remedii. 

Însă, nu poți apela la rezoluțiunea contractului dacă lipsa conformității este minoră.

Citește și: 5 sfaturi utile în relatia cu curierul ca să primești cu adevărat coletul

Dreptul de a cere o reducere de preț

Legea spune că poți cere rezoluțiunea contractului (anularea) sau o reducere de preț dacă:

  • NU ți-a fost înlocuit sau reparat produsul
  • NU a fost luată măsura reparatorie într-un termen rezonabil (de maxim 15 zile calendaristice)

Dreptul de a te judeca cu vânzătorul

Dacă vânzătorul este răspunzător față de consumator pentru lipsa de conformitate rezultată dintr-o acțiune/omisiune a producătorului, vânzătorul se poate îndrepta împotriva celui care a determinat această lipsă de conformitate. 

Poți fi păcălit prin prețul scăzut? 

Depinde. Ideea este că Black Friday este exact ca o campanie normală de reduceri de prețuri, o perioadă pe care o organizează comercianții așa cum vor ei, desigur, în mod legal, respectând drepturile și obligațiile de rigoare.

Însă, nu este o perioadă reglementată în mod special de lege și nu există un anumit nivel pe care prețurile trebuie să îl atingă în mod obligatoriu. Practic, fiecare comerciant vinde în funcție de stocul pe care îl are și în funcție de ce ar vrea să vândă cât mai repede până în perioada X. 

Nu trebuie sa gasesti mereu cel mai mic pret intr-o promotie.

Prețurile țin și de furnizori, deci degeaba ai văzut tu acel televizor cu 30% mai ieftin acum o lună, pentru că e posibil ca acum să fie livrat de alt furnizor, ori stocul să fie mai mic. 

Același lucru se întâmplă și în cazul promoțiilor și al reducerilor de Crăciun și în general vorbind, cu excepția cazului în care sunt vânzări de lichidare sau soldare.

Ia copia TA GRATUITĂ din ghidul complet privind cumpărăturile în on-line și află tot ce vrei să știi.

Sfaturi utile…

  • Dacă ai un wishlist, actualizează-l mereu și ai răbdare. Nu are rost să cumperi ceva doar pentru că este la promoție. Câteodată ofertele bune apar treptat!
  • Înainte să comanzi, asigură-te că ai citit termenii și condițiile vânzătorului. Nu uita de acele texte mici pe care abia le poți citi! Nu se știe niciodată ce se ascunde printre rânduri.
  • Dacă te simți înșelat, informează-te puțin și vezi ce drepturi ai. E mai bine să fii vigilent și să nu pierzi o sumă mare de bani, iar timpul costă și el bani.
Ține la îndemână lista noastră cu 10 sfaturi utile pentru cumpărători la cumpărăturile online pe care o poți descărca gratuit de aici.

Happy binge shopping hunting!