Tot ce trebuie să știi ca să devii un freelancer

În perioada asta, pentru că tot stăm acasă, poate te gândești să începi o afacere pe cont propriu, mai ales în mediul online, cum ar fi webinarii sau traininguri online pentru companii.

Așadar, ai vrea să îți creezi propria afacere. Cauți libertate, flexibilitate si răspundere doar față de tine însuți. Plănuiești să iei cu asalt industria și ești încrezător că ideea ta va reuși. Altfel spus, vrei să îți pui bazele propriei afaceri independente. Toate bune și frumoase, dar cum faci asta? 

Păi, înainte de a te ghida pas cu pas către crearea propriei afaceri, ar trebui să îți răspundem la întrebarea ce este o afacere independentă? Mai exact, în termeni moderni, ce înseamnă a fi freelancer?

Simplu: o afacere independentă este creată și condusă de o persoană (în curând de către tine) care lucrează pentru sine – în general prin încheierea unor contracte de prestări servicii sau de producție pentru altcineva. Astfel, freelancerii sunt responsabili de gestionarea unor aspecte ale afacerilor de care angajații tipici nu ar fi, inclusiv stabilirea propriilor ore, stabilirea prețurilor, urmărirea contractului de muncă și plata impozitelor pentru afaceri.

Hai să începem!

Începerea unei afaceri independente oferă o perspectivă interesantă. Beneficiile precum setarea propriilor ore de lucru și urmărirea propriei pasiuni sunt cu siguranță atractive – dar intră mult efort, strategie și planificare în obținerea acestor beneficii. Este un drum dificil, cu o mulțime de răsuciri confuze și multe viraje, așa că ajută să ai o hartă cel puțin mentală.

Tocmai de aceea am pregătit pentru tine câteva puncte cheie pe care trebuie să le abordezi ca un scurt check-list. Pe scurt, ar trebui să te gândești la următoarele:

1. Descoperă și înțelege ce îți dorești cu adevărat de la afacerea ta.

2. Stabilește riguros situația ta financiară personală.

3. Asigură-te că îți dorești cu adevărat această afacere.

4. Stabilește obiective măsurabile (S.M.A.R.T).

5. Află care este esența sau baza afacerii tale.

6. Începe să analizezi cine ar putea fi potențiali clienți.

7. Determină prețurile.

8. Creează și menține-ți prezența online. 

9. Networking, networking și iar networking. 

10. Folosește o strategie de marketing eficientă.

11. Menține parteneriate și relații de business și crește-ți reputația. 

12. Rămâi persistent când apar dificultăți neașteptate.

1. Descoperă și înțelege ce îți dorești cu adevărat de la afacerea ta.

Mai întâi de toate, înainte de a-ți pune în mișcare planul de afacere, este foarte important să te cunoști pe tine însuți, dar mai ales, să cunoști adevăratul motiv pentru care vrei să devii un freelancer. 

Prin urmare, ar trebui să îți adresezi următoarele întrebări: 

  • De ce faci asta? 
  • Adevăratul motiv este pentru că vrei să fii propriul tău șef? 
  • Pentru a-ți stabili propriul program de muncă? 
  • Vrei să-ți urmezi pasiunea? 
  • Toate cele de mai sus? 
  • Cât timp și efort ești dispus să depui? 
  • Afacerea va fi pentru tine un part-time? 
  • Ai de gând să îți păstrezi slujba de zi?

Lăsând la o parte planurile mărețe de business și profit, trebuie să știi răspunsurile la toate aceste întrebări – și încă câteva – înainte de a te angaja cu adevărat în crearea propriei afaceri independente. 

De fapt, nu poți să știi ce faci într-adevăr dacă nu ai niciun concept despre de ce faci asta în primul rând. Sună paradoxal, dar este un pas pe care mulți îl omit și devin treptat demotivați, confuzi sau prinși în propriile îndoieli. 

Mai mult, ar trebui să te gândești dacă asta este ceea ce îți dorești cu adevărat, cu toate problemele care vin la pachet sau doar faci asta pentru că este cool

Citește și: Drumul spre prenoriat (1) și Cinci greșeli pe care le-am făcut în antreprenoriat până acum

Ca să nu trezești apoi din niște situații de unde nu mai știi cum să ieși, citește și: Cele mai mari 12 greșeli juridice pe care le fac start-up-urile și Sunt singur în afacere – care ar trebui să fie grijile mele juridice?

2. Stabilește riguros situația ta financiară personală.

Da, let’s talk about money! 

Trebuie să te gândești foarte serios că ai nevoie de niște bani puși deoparte, pentru că nu vei mai fi angajat. Chiar dacă lucruri excepționale, pe care nu le putea prevedea nimeni se pot întâmpla, cum e cazul pandemiei COVID-19, a fi angajat îți oferă totuși o stabilitate financiară. Plecatul pe cont propriu trebuie gândit în primul rând și ghidat de următoarea întrebare: de câți bani am nevoie ca să îmi mențin stilul de viață pentru următoarele 6 luni dacă nu încasez nimic?

Ideea de a renunța la tot pentru a-ți urmări pasiunea în termeni proprii este acel vis imposibil la început, dar realizabil cu cât mai mult te gândești la el. Tocmai de aceea trebuie să fii foarte, foarte atent. Este ușor să romanticizezi imaginea ieșirii din birou cu un zâmbet mare pe față, știind că urmează să faci ceea ce ți-ai dorit întotdeauna, fără ca cineva să te tragă la răspundere. Este un concept minunat, nimeni nu zice că nu, dar nu te poți lăsa prins în el. Trebuie să revii cu picioarele pe pământ și să-ți dai seama că acest vis presupune bani. Nu presupune orice bani, ci banii tăi!

Prin urmare, trebuie să te familiarizezi cu cheltuielile personale și cele legate de afacere și să înțelegi exact cât timp economiile personale îți pot susține afacerea. Analizează riguros situația ta financiară și identifică acel punct forte care te poate ajuta să evadezi în cazul în care lucrurile nu vor merge conform planului.

Altfel spus, vezi cât cheltui în prezent, suma la care ești confortabil, care sunt cheltuielile minim necesare pe care le ai lunar și începe de acolo. Pentru că nu o să meargă totul ca pe roate din prima, sfatul nostru este să ai pusă suma asta deoparte pentru minim 6 luni, plus o marjă de 10%.

Dacă ții cont de toate cele de mai sus, poți stabili inclusiv o țintă lunară de venit. În acest sens, există o mulțime de resurse utile online, cum ar fi Boundless Freelance Target Income Calculator, care te poate ajuta să observi diferiți factori pe care trebuie să îi ai în vedere când calculezi ținta lunară de venit. Dacă înțelegi de la bun început cum și în ce măsură îți poți folosi finanțele personale pentru construirea propriei afaceri atunci vei obține o imagine clară vizavi de ce te așteaptă și cum să faci față problemelor ce pot apărea. 

3. Asigură-te că îți dorești cu adevărat această afacere.

Dacă chiar îți dorești să mergi înainte cu afacerea ta, trebuie neapărat să ți-o dorești. De aceea este important să îți identifici de la bun început sursa motivației și să o menții pe tot parcursul procesului. Cum faci asta? Începe prin a-ți adresa câteva întrebări arzătoare, precum: 

  • Sunt gata să lucrez la maxim pentru a-mi implementa ideea? 
  • Exact asta vreau să fac? 
  • Am un plan cuprinzător? Cred cu adevărat în acel plan? 
  • Sunt dispus să eșuez?

Când vine vorba de motivație, trebuie să crezi în tine, să crezi în afacerea ta, să înțelegi că s-ar putea să nu se extindă și să știi cât de dispus ești să rămâi în ciuda greutăților, înainte de a începe cu succes afacerea ta independentă.

Citește și despre avantajele și dezavantajele vieții de freelancer.

4. Stabilește obiective măsurabile.

Ai ajuns în punctul în care ți-ai dat seama că nu este doar un moft și o chestie în trend și că vrei să faci cu adevărat acest lucru. Acum trebuie să te gândești ce vrei de la afacerea ta. 

Pentru asta, trebuie să stabilești valori de referință pentru a te asigura că afacerea ta progresează și că și tu, de asemenea, ești la fel de motivat. Aceste repere te vor ajuta și în reîntărirea propriei încrederi și te vor determina să fii mai organizat, urmărind pas cu pas progresul afacerii și progresul personal. 

View this post on Instagram

Mie mi-a luat mult timp sa invat asta, dar m-au ajutat niste persoane foarte dragi mie care ma tin in corzi si imi dau peste bot. Imi propuneam sa fac chestia X, dar o vedeam doar pe aia. Nu reuseam sa ma bucur de nimic si ma simteam complet inutila. Nu mai spun de zilele in care la final mi se parea ca nu am facut nimic, desi muncisem, ca nu sunt oricum demna de ceva si ca oricum nu o sa reusesc eu. Basca daca la un moment dat, pe tot parcursul asta, ceva nu mergea cum voiam eu, desi nu aveam puncte de reper. In general abandonam. Pe romaneste, imi bagam picioarele. Nu conteaza ca mai aveam un an din timelineul propus. N-a mers ceva bine, hai pa. Am invatat sa fiu sincera cu mine. Bineinteles ca nu am reusit. Si atunci am aplicat ce mi-a zis cineva mai destept ca mine: fa timp de o saptamana in fiecare seara o lista cu lucrurile pe care le-ai facut. Si vezi daca esti mandra. Puse pe hartie, mi-am dat seama ca am zile cand fac 20 de chestii, dar si zile cand fac doar 3 mai mari. Dar ideea este ca fac ceva. Asa doar scriam documente, trimiteam mailuri si stateam in telefoane. O zi banala, ca oricare alta. Basca ajungeam acasa si eram nervoasa si frustrata ca iar am pierdut timpul aiurea. Puse pe foaie, par altfel. Chiar faci chestii, fara sa-ti dai seama. Dar le faci. Si ar trebui sa fii mandru de toate astea. Pas cu pas ajungi catre telul mare, unde-ti trebuie rabdare. Dar sa renunti la autoflagelare e greu, mai ales cand ai impresia ca totul e urgent, timpul trece pe langa tine, iar altii ard etape cand tu nici mocnit nu mai arzi. Tu cum ai depasit problema asta?

A post shared by Ana-Maria Udriște (@anaudr) on

În acest sens, asigură-te că obiectivele pe care le setezi sunt obiective SMART – specifice, măsurabile, realizabile, relevante și bazate pe un timp anume. De asemenea, asigură-te că setezi diferite tipuri de obiective, care sunt complexe, pe termen scurt, pe termen lung și continuu. 

Spre exemplu, un obiectiv pe termen scurt poate fi ceva similar creării site-ului web pentru afacere și funcționarea acestuia cu un anumit număr de vizitatori lunari în decurs de trei luni. 

Un alt exemplu, de această dată de un obiectiv pe termen lung, ar putea fi atingerea unei anumite ținte financiare în veniturile anuale în termen de trei ani. 

În sfârșit, un obiectiv continuu ar putea fi dedicarea unui anumit număr de ore pentru atragerea clienților în fiecare săptămână.

Asigură-te că aceste obiective sunt rezonabile și conturează o traiectorie solidă pentru afacerea ta. Urmărește-ți obiectivele cu atenție pentru a înțelege ce faci bine și ce poți face și mai bine. 

Sfat: este foarte important ca obiectivele tale să fie S.M.A.R.T. pentru că altfel poți cădea în capcana să vrei să muți munții din loc când de fapt nu vor ieși în termenul ăla și atunci te vei demoraliza. Keep it simple and reasonable.

5. Stabilește clar organizarea și modul de taxare.

Acest pas este atât de important de urmat pentru că te va salva de multe bătăi de cap. Detaliile administrative și legale ale afacerii tale sunt și vor fi întotdeauna acele detalii ce nu pot fi neglijate. De aceea este foarte important să apelezi la un avocat care să-ți înțeleagă afacerea încă de la început și să fie alături de tine pe tot parcursul activității.

Asta înseamnă să te gândești ce formă de organizare trebuie să alegi ca să-ți desfășori activitatea (spre exemplu, să alegi între PFA și SRL), ce contabil și program de facturare să foloșești, precum și un model-cadru de contract de prestări servicii.

Nu ar trebui să uiți nici de protejarea proprietății intelectuale și de acordurile de confidențialitatedoar nu vrei ca munca ta să ajungă pe mâinile cuiva fără să fii plătit pentru asta.

Citește și: Acordurile de confidențialitate – ce trebuie să știi despre ele? Și Cum ne asigurăm securitatea în contracte

De asemenea, trebuie să ai un plan pentru gestionarea numerarului (cashflow). Vrei, nu vrei, banii vin și pleacă. Totuși, cum și când vin banii pot fi momente imprevizibile în freelancing. De aceea, de la bun început ar trebui să îți stabilești un concept despre modul în care intenționezi să faci rost de  sumelenecesare pentru a funcționa. 

În plus, trebuie să iei în considerare construcția infrastructurii care te va ajuta să îți gestionezi vânzările, strategia de marketing și serviciul pentru clienți. Utilizarea tehnologiei CRM (Customer Relationship Management – Managementul Relației cu Clienții) este o modalitate excelentă de a face asta, de exemplu. Ia în considerarea folosirea unui astfel de instrument și lasă-l să servească drept coloana vertebrală a afacerii pentru multe operațiuni. Chiar dacă poate că pare o cheltuială de care nu ai nevoie la început, te va scuti de foarte mult timp pierdut pe care să îl poți folosi pentru a-ți crește afacerea sau a livra către clienți.

Principalul punct la care vreau să ajung este faptul că există această parte în începerea propriei afaceri care nu este așa de distractivă sau interesantă, dar este necesară

Asigură-te de la bun început că descoperi modul în care activitatea ta va funcționa zilnic, cum vei aborda aspectele de contabilitate și cum vei economisi și gestiona banii înainte de a te lansa cu afacerea. 

6. Începe să analizezi cine ar putea fi potențiali clienți.

Care crezi că este genul de persoană care îți poate fi client?

Mai întâi de toate, trebuie să începi prin a cerceta care este publicul tău țintă. Înțelege cine și de ce sunt acești clienți potențiali pentru afacerea ta. Ia în considerare crearea de sondaje și interviuri pentru aceste persoane pentru a afla care este profilul cumpărătorului când vine vorba de afacerea ta. 

După toate acestea, poți începe prin a-ți micșora baza de cercetare. Alege, spre exemplu, elementele comune dintre cumpărătorii potențiali pe care i-ai identificat. Poți luat în considerare factori precum demografia, modul în care le place să fie contactați, comportamentele și interesele lor. 

După ce ai identificat tendințele în audiența ta, începe să dezvolți profilul clientului potențial pe baza diferitelor modele pe care le observi. De exemplu, dacă ești un furnizor de servicii de catering, poți observa că femeile de 40 până la 50 de ani folosesc aceste servicii în mod semnificativ pentru petrecerile dedicate copiilor sau altor evenimente familiale. Sau te poți adresa persoanelor care lucrează în medii de tip corporate și vor să fie livrată mâncarea de prânz la birou. E un alt gen de profil, în funcție și de preferințele tale. Utilizează toate aceste detalii pentru a dezvolta profilul cumpărătorului relevant pentru afacerea ta. 

Ultimul pas în aceste sens este să numești grupul respectiv de cumpărături și voila! Ai un profil specific de cumpărător. 

 7. Determină prețurile.

Atunci când stabilești prețurile este important să iei în considerare modul în care vrei să fii plătit de către clienți: Va fi plată pe oră? Vei percepe o taxă forfetară? Vei folosi cote? Toate vin cu avantaje și dezavantaje, în funcție de profilul de client pe care dorești să îl țintești. Că poate vorbim de un start-up care nu poate plăti suma integrală și trebuie să o acorzi în rate. E foarte discutabil

Avem o rugăminte!

Ne place să scriem informat. Și depunem eforturi pentru asta.

Susține-ne prin abonare la newsletter. Atâta tot.

    Nu spamam. Te poti dezabona oricand.

    După ce ai analizat structura de prețuri și cum vei fi plătit, trebuie să analizezi costul serviciilor tale. Poți începe prin cercetarea prețurile medii ale industriei în care afacerea ta se situează. Poți găsi câteva sugestii chiar online: site-uri precum Paylab și Salarulmeu sunt eficiente pentru început.

    În plus, aruncă o privire la cum se calculează rata pe oră pentru consultanții independenți din industrie pentru a avea în vedere niște estimări inițiale. De asemenea, te-ar putea ajuta discuțiile cu alți profesioniști din domeniu, pentru a vedea cam se sume se percep și cum se stabilesc. Degeaba vrei să ai tu tarife orare dacă toată industria merge pe tarife forfetare, de exemplu. 

    Reține, totuși, că acest pas nu este o știință exactă. Găsirea prețului potrivit pentru serviciile tale va presupune probabil multe încercări până găsești o formulă bună. Important este să continui până când găsești prețul potrivit. 

    8. Creează și menține-ți prezența online.

    Va trebui să pui în funcțiune un site al afacerii cât de curând posibil. Acesta va fi primul tău punct de contact cu o mulțime de clienți. Totuși, nu poate fi orice tip de site web. Trebuie să aibă un aspect excelent, să fie ușor de navigat și să asigure potențialilor clienți că afacerea ta este legitimă și profesională. 

    Mai mult, un site web bine structurat și atractiv vizual te poate diferenția și de alți freelanceri din domeniu. Poți adăuga numaidecât serviciile pe care le oferi, prețurile și misiunea afacerii tale.  

    Totuși, cel mai important aspect este legat de prezența ta online. Cu toate că îți vei pune bazele propriului site web, trebuie să ai o prezență online solidă în spațiul larg de social media. Strategia de marketing bazată pe canalele social media este esențială. Este foarte important, dacă poți, să găsești o echipă care să se ocupe atât de site, cât și de partea de marketing, pentru a face totul cum trebuie de la bun început. Mai mult, gândește-te la prezența și imaginea ta on-line ca o chestie cu care trebuie să fii confortabil. Pentru că oricât ai zice că nu, trebuie să te identifici cu imaginea ta în online.

    Prezenta ta pe paginile rețelelor de socializare este incredibil de importantă când vine vorba de colaborarea cu clienții existenți pentru a-i menține interesați de afacerea ta, dar și pentru a atrage noi clienți. Astfel, creează și dezvoltă-ți profilul pe toate rețele sociale cunoscute și nu numai. Cu cât aduni mai multe like-uri și urmăritori, cu atât mai mult afacerea ta va arăta mai credibilă și stabilă.

    Sfat: nu lua în calcul doar să faci urmăritori și like-uri. Oferă informații și materiale de calitate, astfel încât lumea să vadă în tine un profesionist.

    Cum de exemplu postarea noastră de pe Instagram privind importanța contractelor:

    9. Networking, networking și iar networking.

    Cum baza unei afaceri este omul, contează foarte mult relațiile externe. Este foarte important să aduni cât mai multe contacte benefice ție și afacerii tale. Altfel, te-ai afla într-o situație de genul conducerii unei mașini fără benzină. Totuși, e mai ușor în teorie decât în practică, așa că, ce este de făcut?

    Mai întâi, este nevoie de multă energie și deseori este dificil să știi de unde să începi. Fără îndoială, va fi greu, dar succesul afacerii tale poate depinde sau nu de efortul pe care îl vei depune. Ar trebui să începi prin identificarea locației cumpărătorilor vizați, atât online și offline. 

    Ulterior, poți utiliza toate aceste informații pentru a dezvolta propria strategie de marketing și networking care sunt fezabile pentru propria situație. Participă la întâlniri locale relevante pentru domeniul afacerii tale și oferă o atenție personală potențialilor clienți și colegilor profesioniști. 

    Fii activ pe forumurile online dedicate freelancerilor și domeniului afacerii tale și asigură-te că folosești social media în mod constant. 

    Recomandări: urmărește paginile viatadefreelancer.ro sau start-up.ro pentru că pun accent pe evenimente on-line și off-line. Viatadefreelancer are și un grup de Facebook cu multe chestii de folos. De asemenea, e bine să fii conectat la paginile de Facebook are spațiilor de co-working, unde au loc constant evenimente, precum Commons, Mindspace, TechHub, Impact Hub sau Ingenius Hub.

    Participă la conferințe din domeniu, mese rotunde și hub-uri de afaceri. De asemenea, ar fi indicat să participi inclusiv la evenimente sociale, inclusiv cele de caritate sau carieră. Ai fi surprins din ce locuri poți întâlni potențialii clienți sau parteneri de afacere. 

    Acum poți profita de toate evenimentele care sunt pe online în perioada asta și să cunoști oameni noi. Interacționează, scrie, vorbește cu oamenii, profită la maxim de ocazia asta.

    10. Folosește o strategie de marketing eficientă.

    Conținutul strategiei de marketing trebuie să fie solid. Blogging-ul, spre exemplu, este o parte esențială a acestui proces. Când pornești în această direcție, asigură-te că prin blog-ul tău se diseminează un conținut care este în general relevant pentru domeniul tău, nu doar specific pentru propria afacere.  

    Ideea este simplă: vrei să te stabilești ca un lider de gândire în industria ta. Acest lucru îți poate oferi genul de credibilitate de care are nevoie afacerea ta. Vrei să arăți că afacerea ta este legitimă. Astfel, cel mai bun mod de a face asta este prin a demonstra că știi cu adevărat despre ce vorbești atunci când vine vorba de domeniul tău de expertiză. 

    Sfat: încearcă să separi viața ta personală de cea profesională, chiar dacă sunteți una și aceeași persoană. Când cineva te caută on-line, vrea să vadă imaginea ta ca profesionist, nu ca persoană ce-și face selfie-uri în baie.

    Un aspect foarte important: redactează conținut ce poate fi atașat blogului pentru a transforma vizitatorii site-ului în clienți.

    Spre exemplu, poți introduce un eBook cu informații relevante pentru domeniul tău. Mai mult, poți utiliza aceste oferte de conținut pentru a atrage și înregistra contacte. Astfel, pentru ca un cititor să poată descărca oferta de conținut (gen eBook-ul), poți solicita completarea unui formular de contact. Prin urmare, dacă cititorul completează acest formular, se poate transforma în potențial client.

    De asemenea, trebuie să promovezi activ conținutul blogului pe rețelele de socializare. Nu trebuie întotdeauna să fie numai conținutul blogului tău, poți alterna cu alte surse din care te inspiri. Postează puncte de vedere interesante ale liderilor din domeniul tău de afacere sau știri despre schimbări relevante în acest domeniu. Trebuie să îți anunți astfel potențialii clienți că ești mereu în ritm cu schimbarea și cunoașterea. 

    Strategia de marketing poate juca un rol extrem de important în conturarea reputației tale. Dacă vei promova un conținut bogat în cunoștințe, idei, inovație, poți ieși în evidență ca key-personîn domeniul afacerii tale. 

    11. Menține parteneriate și relații de business și crește-ți reputația.

    Una dintre primele tale priorități va fi întotdeauna păstrarea relațiilor cu clienții pe care le-ai stabilit. Trebuie să faci tot ce îți stă la dispoziție să-ți ții aproape clienții, dar asta nu înseamnă că trebuie să te dedici întru totul acestui aspect. Păstrează un contact consecvent și oferă servicii excepționale clienților. Totul va vorbi de la sine atunci. 

    O reclamă pozitivă a afacerii tale din partea clienților poate constitui un impuls uriaș atunci când îți începi afacerea. Reclama pozitivă este deseori oferită de clienți fericiți. Astfel, dacă poți, obține mărturiile acestor clienți pentru a fi afișate pe site-ul web, blog și rețelele de socializare. 

    Colectează mereu feedback și testimoniale. Sunt cele mai importante pentru a-ți oferi credibilitate în fața clienților.

    Deși ar trebui să se înțeleagă de la sine, dar totul nu înseamnă nimic dacă nu îți faci treaba bine. Fă o treabă bună. Depune efort. Fii profesionist și consecvent în ceea ce faci. Și, poate cel mai important, menține-ți clienții fericiți. 

    12. Rămâi consecvent când apar dificultăți neașteptate.

    Dacă îți dorești cu adevărat această afacere, trebuie să fii pregătit. Cel mai probabil nu vei vedea imediat rezultate stelare și probabil că va dura mai mult timp și va fi necesar mai mult efort înainte. 

    Stabilește-te pentru succes. Tu însuți. Ai ales să nu depinzi de nimeni și să nu fii tras la răspundere, dar trebuie să te cunoști, să te apreciezi și să ai încredere în propria ta forță. Ideea ta de afacere nu înseamnă nimic altfel. Unele lucruri nu vor merge bine. Oarecum, vei fi supus unor momente cel puțin grele pe parcursul acestui proces, dar trebuie să gândești că aceste momente fac parte din călătoria ta în lumea afacerilor. 

    Nu uita că potențialii clienți și colegii care îți vor urmări cu interes afacerea vor fi plăcut surprinși văzându-te depășind obstacolele. Vei oferi publicului astfel credibilitate și forță. Vei demonstra că în ciuda greutăților, afacerea ta rezistă, iar ei sunt protejați în caz de investiție. 

    Iată că am ajuns la finalul ghidului și la începutul practicii pentru ideea ta de afacere. Înarmează-te cu o agendă și începe să-ți construiești fiecare pas enumerat mai sus. Începe cu idei spontane, cu viziunea ta, cu ceea ce ai învățat până în prezent și continuă cu ajustarea ideilor. Întreabă-ți prietenii sau colegii despre părerea lor vizavi de planul tău de afacere, exersează interviuri și sondaje cu ei pentru a-ți găsi cumpărătorul cheie, participă la evenimente și lasă-ți curajul liber. Cel mai important, până la urmă, este să ai curajul să pui în practică ideea asta de afacere la care tot te gândești de ceva timp. Și nu uita să urmezi pașii.