Cum devii mai productiv acasă și nu o iei razna după ce ți-ai făcut casa lună de curățenie?

Cum devii mai productiv acasă și nu o iei razna după ce ți-ai făcut casa lună de curățenie?

Aș putea să vă mint și să vă spun “Vai, dar ce mă plictisesc în carantină!”, dar nu este cazul meu. Carantina mea merge bine, pentru că Dorian Popa încă face vlogging, deci cu optimismul stau bine și pentru că mă salvează alea 60 de minute de antrenament CORE…HARDCORE, la finalul zilei. Și să nu uităm de vin, vinul este nelipsit. Totuși, nu ezit să mă întreb, oare toată munca mea de acasă înseamnă productivitate sau…mneah?

Apropo că tot vorbeam de vinuri, există servicii care-ți livrează cutii cu vinuri acasă săptămânal, lunar sau cum vrei tu. Asta ca să nu te mai chinui în pandemie și cu alegerea unui vin. Ajunge el la ușa ta. Și întreabă-ți șeful dacă nu plătește el consumația, că e mai simplu cu #workfromhome. Și dacă chiar vrei, ai un jurnal de degustări pentru 152 de vinuri pe care să-l completezi, deși sperăm să nu țină distanțarea asta socială așa de mult, că devenim alcoolici tot testând.

Printre toate activitățile, de care ne-am săturat, cum ar fi: să pictăm pereții, să refacem toate rețetele Jamilei, să scoatem hainele de iarnă și să le schimbăm cu cele de vară, ca tot românul, sau să facem curățenia de primăvară-vară 2020 de vreo 3 ori pe zi, încă lucrăm remote ceea ce înseamnă că putem să ne încărcăm prea mult programul și la finalul zilei să zicem “bă, n-am făcut nimic util”.

Diferenţa dintre oamenii de succes şi acei oameni care sunt într-adevăr de succes, este că acei oameni care sunt într-adevăr de succes spun NU aproape oricărui lucru în viaţă.”

Warren Buffett

Așadar…

trusa prim ajutor facilitati stat covid-19

Ce este productivitatea?

Productivitatea clar nu este ceea ce crede majoritatea, adică mult și prost, mai pe românește. 

Productivitatea este o modalitate de a ne măsura eficacitatea atunci când vrem să îndeplinim o sarcină. Greșeala noastră este că acordăm productivității valențe greșite. Deseori considerăm că productivitatea înseamnă să facem într-o singură zi trei proiecte de echipă, să avem grijă și de toate task-urile angajaților, să avem patru ședințe cu investitorii, să învățăm tot Codul Civil și, la final, să facem și un cozonac, pentru că avem poftă și nu e nicio patiserie deschisă (dar noroc că am găsit drojdie proaspătă pentru un an de acum încolo și avem făină cu 3 nule inclusiv sub pat, depozitată). 

E în natura umană să credem că într-o singură zi putem schimba lumea, însă tot parte din noi este și rațiunea. Cum ar zice englezul “Rome wasn’t built in a day”. Oricât am încerca să zicem „MAMĂ, câte lucruri trebuie să fac!”. Adevărul este că există doar câteva lucruri importante asupra cărora ne putem concentra atenția. 

Să fii productiv înseamnă să menții viteză optimă pentru a îndeplini câteva sarcini, nu viteza maximă pentru a face tot ce îți trece prin minte.

Legătura dintre productivitate și bunăstare

Poate vă sună cunoscut conceptul de “team building”, “Hawthorne effect” sau, mai bine zis, “ce să le mai ofer angajaților pentru un randament mai bun la serviciu?!”. 

Multe organizații sau companii globale mai au un pic și le oferă angajaților casa de vacanță în Maldive că poate, poate li se naște vreo idee nemaivăzută, nemaiîntâlnită și fac milioane. Nu degeaba se fac workshop-uri la hoteluri de lux prin Poiană, dedicate antreprenorilor, unde se prezintă “Rețeta angajatului perfect”. Zicem noi, dar mai e un pic și se fac workshop-uri și de “Cum să faci ciorbă bună ca a lu Tanti Veta de la 3”. 

Da, este necesar în zilele noastre să știi cum să îi faci pe angajați să fie mai dedicați locului de muncă și cum altfel dacă nu oferindu-le niște avantaje valoroase?!

Nu, nu o spun doar eu pentru că ghiciți ce?! Nu știu să “dresez” angajați, dar Robertson și Cooper vorbesc în cartea lor despre cât de mult contribuie activitățile de la muncă la starea noastră de spirit. Chiar dacă câștigul material este un factor important, acesta nu este singurul lucru de care depinde fericirea noastră. Echilibrul muncă-viață privată, calitatea interacțiunilor cu colegii și satisfacția pe care ți-o aduce ceea ce faci, acestea toate pot avea efecte asupra stării tale.

Ok, ok, dar de ce vorbim despre munca din interiorul companiei, când noi ne facem veacul pe acasă de vreo două luni?! Pentru că acasă nu mai e angajatorul să îți ofere ceva. Ești doar tu cu tine. Și din spațiul mic de care dispui, trebuie să faci Rai. Lucrul necontrolat, care ulterior devine epuizant, nu te duce niciunde. Take a chill pill. E un pic cam imposibil să te concentrezi mai mult de 40-45 de minute sau să fii productiv 24 de ore continuu. 

Nu aș zice “pauzele lungi și dese cheia marilor succese”, dar aș zice “Pauzele de Netflix sau dans nebun, la 90 de minute, sunt binevenite”. Nu trebuie să o spun eu, Gandhi sau vreun specialist în fucking dezvoltare personală că între grija față de sine și productivitate există o legătură esențială pentru starea noastră de bine. E așa simplu să-ți pui masca cu Aloe Vera pe față, să te pui în pat la vreun show de stand-up, după ce ai învățat la Civil trei ore. Ah, am uitat că îți e dor de iubi și trebuie să mai plângi un pic înainte de toate astea. 

Gândiți-vă la voi ca la un rezervor cu apă, care la un moment dat se termină și trebuie umplut. Energia pe care o avem este apa, iar noi suntem rezervorul. Energia se termină la un moment dat și rezervorul trebuie alimentat cu ceea ce ne place, ceea ce ne oferă energie. Așadar, nu uitați de pasiunile voastre pentru că acestea ne dau energie pozitivă. Fie că asta înseamnă Fifa 2020, dans, pictură, alergat sau bătut sacul de box. Do what you love and love what you do. Clișeic, din nou, știu, dar nu aș spune-o asta dacă nu aș simți. Există tot timpul loc în programul nostru, fie și 20 de minute de stretching, pentru ceva care să ne binedispună și să ne readucă cheful de realizat lucruri.  

Productivitatea fără pasiune înseamnă doar să bifezi obiectivele scrise pe o listă interminabilă.

Fii liber atunci când lucrezi. Atunci când îți simplifici lista cu activități pe ziua respectivă, îți cunoști clar prioritățile. În caz contrar, te vei lovi constant de gânduri care nu îți dau pace. Meditează, dacă asta te face să te simți bine sau sună-l dacă nu mai poți de dor. Pune playlistul care îți aliniază chakrele și scrie lucrarea de licență. I mean, avem tot timpul din lume. Măcar acum să profităm de timpul nostru pentru că altfel era timpul de mers cu metroul sau cu 41.

Cum poți să fii mai productiv?

Nu vreau să mai zic ceva de oamenii care scriu cărți de dezvoltare personală, așa că mai bine te întreb, vrei să fii mai productiv? Pune dimineața în notițe trei lucruri de care vrei sa te ocupi în ziua aia și după le faci. Cam atât de simplu e și nu a trebuit să scriu o carte…

Bun, dar de unde se ia puterea asta de a face cele trei lucruri? Se găsește la raftul cu proteine?

Nu vreau să par noua Oprah din domeniul productivității, dar somnul e important pentru a avea energie de-a lungul întregii zile, iar energia este necesară pentru a putea fi productiv. Logic, nu? Nu știu cum vine asta, dar îl puteți întreba și pe Dorian Popa pentru că sunt sigură că el e destul de odihnit dimineața la 7. 

În carantină riști să transformi 24 de ore în 3 ore pentru că ne pierdem în activități, așa că ai grijă cum îți planifici timpul. Te trezești, bei cafeaua, te apuci de Penal, continui cu Civil și după faci tura săptămânală de Lidl. Stabilește-ți prioritățile, cam asta e ideea. Eficiența vine în momentul în care planifici tot ceea ce faci la finalul zilei pentru ziua următoare. Nu zic să devii un obsedat, pentru că până la urmă…nu e niciunul dintre noi Nostradamus. Nu știm ce se va întâmpla mâine, însă nimeni nu te oprește să ai un plan. 

Apropo de somn, vezi și pe aici ce poți face ca să ai un somn din ăla de care trebuie. Că 8 ori nu sunt 8 ore. 

Atunci când spunem productivitate, ne gândim la vreun mare barosan care este ocupat tot timpul. Dar adevărul este fix opusul. Cineva ocupat tot timpul, nu înseamnă neapărat o persoană productivă, ci mai degrabă o persoană aflată în goana după a rezolva task-uri, a forța deadline-uri și mereu torturată de probleme care apar în fiecare zi. Să ne gândim doar că ziua are 24 de ore, iar productivitatea înseamnă sa fim capabili să trăim acele ore și la final să notăm realizările, în loc să alergăm după liste lungi de activități și sarcini. Cu alte cuvinte, lucrează mai inteligent, nu mai mult.

Sau cum ar zice Greg McKeown, “Trebuie să ne concentrăm asupra acelor puține lucruri importante care au cel mai mare impact în viețile noastre.”. În cartea sa “Essentialism” puteți citi mai multe despre cum să eliminați tot ceea ce nu contează. 

View this post on Instagram

Nu cred ca stii de cate ori am zis ca eu sunt mai inteligenta decat altii si ca pot duce 7 mii de chestii deodata. Dar stii cum e, cand iti zic vreo 3 oameni pe care ii admiri ca ”ba, du-te dracului si dormi si mai lasa facutul asta in cinspe directii”, te cam duci sa dormi (si sa faci sport). Rezultatul? Nu o sa iti vina sa crezi: sunt chiar si mai productiva, am capul mai limpede, dorm mai mult si, cireasa de pe tort, mi s-au conturat frumos muschii (desi eram oricum fabuloasa). Regulile de aur: 1. arunci telefonul pe silent – la mine nu suna si de zi cu zi e pus oricum in ”do not disturb”. Am niste oameni apropiati pe lista care ma pot suna, in rest oricine altceva daca vrea ceva cu mine are mail. Si da, Instagram are notificari oprite, la fel si Facebook si WhatsApp. 2. Am reinceput sa imi fac o lista. Incep cu chestiile mici si administrative, iar noaptea le las pe alea mai grele, cand am inspiratie. Maxim 5 mari si late, ca poate mai vine vreo urgenta. Nu mai are loc? Maine. 3. Nu mai intru cu masina in oras nici sa ma bati. La Ikea in parcare si ma dau cu Uber, Bolt, ce-o fi. E 10 lei parcarea pe ora. Asa ma duc ca o printesa si ma bucur frumos la locatie. Iar parul rezista pentru ca folosesc Taft. 4. Ies la cafele cu oamenii cu care imi face o reala placere si am conversatii inteligente. Nu ma intereseaza nici de ce a scris nu stiu cine, nici ce a facut X, nici de noua culoare la moda – doar daca e pe UX/CX. Altfel, hai pa. Si da, sunt un animal sociabil si am glume proaste. 5. Imi cumpar inclusiv conservele on-line. Si puiul. Cu livrare la usa. 6. Nu mai facem multitasking. Ajunsesem sa nu ma mai pot concentra la nimic. Dar la nimic. Acum e simplu: poate sa bazaie ceva pe langa mine, sa blincane 3 site-uri – pana nu termin ce am de facut atunci, nu trecem mai departe. 7. In fiecare zi fac ceva ce-mi place. Ok, la mine e regula cu sportul. Daaaaar, imi iau 30 minute sa ma uit pe niste site-uri de tech, sa vorbesc cu cineva drag, sa citesc horoscopul, sa caut arome de fumat. Dunno, chestii care sa ma distraga. 8. DORMI. DORMI. Stiti cum sunt de cand dorm 5 ore pe noapte minim? Zeu. Adica zeita. Adica intelegi tu. Tu cum esti mai productiv?

A post shared by Ana-Maria Udriște (@anaudr) on

1, 2, 3 să vină strategiile

  • Cutia lui Eisenhower – Împarte-ți activitățile în funcție de cât de importante sau urgente sunt acestea. Dwight Eisenhower spune “Ceea ce este important este rareori urgent și ceea ce este urgent este rareori important.” 
  • Metoda lui Warren Buffett – Îți notezi pe o listă 25 de obiective pe care le ai în ceea ce privește cariera, iar ulterior din toate cele 25, selectezi 5 pe care le consideri cele mai importante. Să nu uităm că obiectivele trebuie întotdeauna să fie SMART (Specifice, Măsurabile, Accesibile, Relevante și încadrate în Timp). Bun, bun dar de ce 20 dacă din ele alegem doar 5. Warren Buffett spune că restul de 20 înseamnă că nu sunt urgente și că pe acelea va trebui tot timpul să le EVIȚI cu orice preț. 

Mhm yasss, cam ăsta e efectul eliminării. O viața mai simplificată, e o viață mai fericită. Luați de citiți aici și aici.

  • Metoda Ivy Lee. Boss în relațiile publice, Ivy Lee, avea o vorbă. Ia-ți domne 15 minute într-o zi pentru a urma rutina mea de creștere a productivității.
  • La finalul zilei scrie-ți 6 lucruri pe care trebuie sa le faci mâine. Niciodată mai mult de 6.
  • Prioritizează cele 6 lucruri în funcție de importanța lor.
  • Te concentrezi asupra primei sarcini până o termini, iar apoi poți trece la următoarea.
  • Continui asta până îți termini sarcinile de pe ziua respectivă, iar dacă nu le-ai îndeplinit pe toate, restul vor fi mutate pe lista de 6 lucruri pe ziua următoare.
  • Fă asta în fiecare zi de muncă. 

Dacă ne lași mailul mai jos, o să primești niște documente foarte frumoase de TO-DO, care chiar să te ajute.

Subliniază ziua de muncă pentru că tot timpul trebuie să existe un echilibru între muncă și răsplată. Pe cât de mult muncești, mai trebuie să iei și pauză. Acum, să nu ne culcăm pe urechea greșită, cum ar zice mama.

Ce nu aduce productivitate?

  1. Multi taskingul  Ron Swanson ar spune “Never half-ass two things, whole-ass one thing.” 
  2. Munca continuă – De ce să vrei să lucrezi necontrolat și prost, când poți lucra controlat și eficient?

Cum lucrăm în carantină? 

Asta e o întrebare grea pentru că nu sunt nici Tony Robbins, nici cine știe ce influencer care să vă zică cu ce trebuie să vă dați pe față sau cu ce să vă îmbrăcați. Ambele, izolarea și progresul, depind de noi. COVID-19 depinde de noi, mai exact. Pot să spun că orice problemă, are deseori și o soluție, iar această soluție poate fi găsită fără prea mult stres. 

Așa se vede și bucureștiul din Drumul taberei când lucrezi de acasă

Având în vedere că stăm doar în case, nimeni nu ne oprește să avem ședința cu șeful în timp ce pregătim ciorba sau ne legăm la șireturi pentru că trebuie să ne apucăm de antrenament. Până la urmă poți să continui să citești articolul unei fete drăguțe că același lucru l-ai fi făcut și în timpul întâlnirii față-în-față.

Acum, nu pot să vorbesc în numele tuturor. Sunt femei care au ambii copii legați de câte un picior, un soț care vrea ouă cu cârnați și mai trage și șeful să o vadă prezentă pe Zoom pentru că trebuie să îi spună ce comunicat trebuie să mai scrie. Îmi imaginez că e greu să distrezi copiii prin casă în timp ce mai faci alte zece lucruri, dar știu că pot exista și limite, iar dacă nu există limite, există întotdeauna tigaia, pe care i-o poți da lui în mână să-și facă singur omleta pe astă-seară. Atenție mare, domnilor, la stresul care este pus asupra femeilor. Riscați să nu mai mâncați pâine caldă.

În schimb, pot vorbi despre productivitate în general. Zic să profităm de izolare și să ne deconectăm un pic de la viața virtuală. Măcar 3 ore pe zi, că știu cât de important este să fii prezent pe grupurile de Whatsapp sau Slack. Zic să folosim rețelele sociale într-un scop mult mai nobil și să vorbim cu potențiali colaboratori, investitori sau clienți pentru că îi găsim acolo în perioada aceasta. E momentul cel mai favorabil să fim creativi și să să creăm conținutul pe care și-l dorește clientul nostru fără să ne fie teamă de riscuri. Toată lumea e pe net, ce se poate întâmpla rău?

Empatia ar trebui să fie cuvântul cel mai potrivit pentru a descrie această perioada prin care trecem cu toții. Cei mai mulți lideri, ar trebui să între în jocul marilor corporații pentru a ajuta comunitatea din care fac parte.  Să nu uităm de cursurile alea online pe care le-am început acum doi ani și nu am apucat să le terminăm. Cine știe, poate ieșim antreprenori din carantină…

Iar apropos de antreprenori, vezi ce înseamnă să fii un freelancer și ce greșeli faci ca antreprenor deși nu vrei, că nu e totul așa simplu.

La începutul izolării, am auzit la radio pe cineva spunând că după pauza asta cred că mulți vom avea nevoie de un psiholog. Ei bine, multă atenție trebuie să acordăm și sănătății mentale și emoționale pentru că rutina poate, de cele mai multe ori, să ne ducă în cele mai negre locuri. Aș zice că niciunul nu cred că vrea să ajungă pe acolo. Self-care as a priority, please!

Las ce e mai bun la sfârșit și vă zic așa fă dintr-o activitate relaxantă, o recompensă. Vrei să începi un serial nou? Ok, trimite mailurile alea prima oară. Vrei să asculți albumul nou al lui Wiz Khalifa? Ok, termină proiectul de seminar pe care trebuia sa îl termini acum patru zile. Cercetările spun că motivația te poate ajuta sa duci sarcinile la bun sfârșit. 

Acestea fiind zise, haideți să ne punem pe treabă și nu uitați…

Stay safe! Stay home chiar dacă a trecut Paștele!