CJUE: platformele de comert electronic nu trebuie sa afiseze un numar de telefon pentru contact

un magazin online nu trebuie sa afiseze numarul de telefon

Update 10.07.2019: CJUE a emis și hotărârea în C-649/17, menținând concluziile Avocatului General arătate mai jos.

În acest sens, Curtea a statuat că:

O platformă de comerț electronic precum Amazon nu este obligată în toate cazurile să pună un număr de telefon la dispoziția consumatorului anterior încheierii unui contract. Ea are totuși obligația de a pune la dispoziția acestuia un mediu de comunicare care să îi permită să ia rapid legătura cu ea și să comunice cu ea în mod eficient”.

Mai mult, o lege prin care se impune comerciantului, înainte să încheie cu un consumator un contract la distanță sau negociat în afara spațiului comercial, să furnizeze, în orice situație, numărul său de telefon este contrară dreptului Uniunii Europene.

Dreptul Uniunii Europene nu obligă comerciantul să instituie o linie telefonică ori de fax sau să creeze o nouă adresă de poștă electronică pentru a permite consumatorilor să îl contacteze în orice împrejurarea și că nu impune să se comunice acest număr sau cel de fax ori adresa de poștă electronică decât în cazul în care acest comerciant dispune deja de respectivele mijloace de comunicare cu consumatorii.

Ai un magazin online? Termenii & condițiile trebuie foarte bine scriși pentru a te proteja de amenzi/plângeri. Alege template-ul nostru de termeni & condiții, complet editabil și adaptabil nevoilor tale. Iar dacă vrei și mai mult, ai și o politică GDPR pentru site, scrisă frumos de noi. Vrei mai mult? Avem și un pachet complet pentru site-uri.

În același timp, Curtea constată că dreptul unional impune comerciantului sarcina de a pune la dispoziția consumatorului un mediu de comunicare care garantează o comunicare directă și eficientă, comerciantul menționat putând să recurgă la alte mijloace de comunicare decât cele prevăzute în legislație pentru a îndeplini respectivele cerințe.

Astfel, comerciantul poate să furnizeze alte mijloace de comunicare (precum formulare electronice de contact ori sisteme de mesagerie instantanee sau de reapelare telefonică), în măsura în care aceste mijloace permit o comunicare consumatorcomerciant directă și eficientă, fapt care presupune ca informația referitoare la aceste mijloace să fie accesibilă de către consumator într-o formă clară și inteligibilă.

Revine instanțelor naționale sarcina de a aprecia dacă mijloacele de
comunicare puse la dispoziția consumatorului de către comerciant îi permit consumatorului să ia rapid legătura cu comerciantul și să comunice cu acesta în mod eficient și dacă informațiile referitoare la aceste mijloace de comunicare sunt accesibile într-un mod clar și inteligibil.

Ce trebuie să ținem minte din decizia Curții?

  • Dacă ai un magazin online, nu ești obligat să afișezi numărul de telefon.
  • Totuși, trebuie să pui la dispoziția consumatorilor o metodă de comunicare accesibilă, într-un format clar și inteligibil (formular de contact, chat online, pagină de lăsat mesaje etc.)

În continuare poti citi și concluziile Avocatului General Pitruzella.

Total
10
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *