CJUE: Nu putem înregistra frunza de canabis ca marcă în UE sau orice semn legat de ea

Este contrar ordinii publice să înregistrăm ca marcă în spaţiul european un semn care face referire la canabis. Aşa a decis Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, pe 12 decembrie 2019, pe motivul că semnul în cauză va fi perceput de cumpărători drept o indicație a faptului că alimentele, băuturile ori serviciile aferente ar conține substanțe stupefiante care sunt ilegale în multe state membre.

Totul a pornit în anul 2016, când Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a primit o cerere de înregistrare ca marcă a unui semn figurativ ce ilustra frunze de canabis şi avea titlul „CANNABIS STORE AMSTERDAM”.

Interesant este că magazinul în cauză, în ciuda numelui, se afla în Italia şi comercializa tratamente pentru câini şi cafea cu canabis.

Marca Uniunii Europene are valabilitate pe întreg teritoriul Uniunii Europene, adică în toate statele membre UE, şi coexistă cu mărcile naţionale. Drepturile exclusive asupra unei mărci se obţin prin înregistrare la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).

De ce este contrară ordinii publice?

EUIPO a respins atunci cererea, pe motivul că induce în eroare consumatorii deoarece reprezentarea stilizată a frunzei de canabis este simbolul media pentru marijuana și oraşul indicat ar da impresia că reprezintă un punct de vânzare al acestui stupefiant, în limita tolerării sale în Ţările de Jos.

CJUE, sesizată cu acţiune în anulare, confirmă decizia EUIPO potrivit căreia marca este contrară ordinii publice. Termenul de „ordine publică” are în vedere ideea că, deşi legalizarea canabisului în scop medicinal există deja în unele state UE (Olanda, Italia, Germania etc.), iar în altele face subiectul unor dezbateri pentru a fi adoptată, fie în scop terapeutic (România), fie în scop recreativ (Luxemburg), consumul la liber de canabis rămâne ilegal în majoritatea Uniunii.

Despre iniţiativa legislativă care are în vedere legalizarea canabisul în România în scop medicinal am scris aici.

Astfel, majoritatea ţărilor din UE luptă în continuare împotriva răspândirii substanţei stupefiante rezultate din canabis pentru a îndeplini un obiectiv de sănătate publică: combaterea efectelor nocive ale acesteia.

Acest obiectiv este asumat şi de Uniunea Europeană în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), unde se afirmă că prin informare şi prin prevenire va completa lupta statelor în vederea reducerii efectelor nocive ale drogurilor.

Astăzi, traficul de droguri constituie unul dintre principalii factori ai criminalităţii grave din UE.

Influenţa mărcilor asupra consumatorilor

Tribunalul evidenţiază că o marcă are, ca funcţie principală, identificarea originii comerciale a produsului sau a serviciului, pentru a-l ajuta pe consumator să facă o alegere. Prin urmare, dacă s-ar permite utilizarea frunzei de canabis drept marcă, aceasta ar incita la cumpărarea unor produse sau servicii care au legătură cu consumul de substanţe stupefiante, fiind contrar ordinii publice.

Împotriva deciziei Tribunalului se poate declara recurs la Curte în termen de două luni și zece zile de la comunicarea acesteia, dar numai pentru motive de drept.

Viziunea naţională

Legislaţia din România cu privire la mărci este în armonie cu cea a Uniunii Europene, adică o condiţie de validitate la înregistrare pe care trebuie să o îndeplinească marca constă în aceea nu trebuie să fie contrară ordinii publice şi bunelor moravuri, conform Legii nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice.

Ce înseamnă în concret a fi contrar ordinii publice și bunelor moravuri este o chestiune care se apreciază de instanțele de judecată pentru fiecare caz în parte, neexistând un set de reguli de bifat după care să te ghidezi. Până la urmă, fiecare persoană apreciază în mod subiectiv aceste lucruri, prin raportare la propriul ei sistem de valori morale și sociale.

Mai multe informaţii cu privire la marca naţională şi înregistrarea ei la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci din România găsiţi aici.

Scrie-ne în comentarii

Tu ce ai crede dacă ai vedea un magazin cu o astfel de marcă? Eşti de acord cu decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene?