9 ponturi despre GDPR și marketing: implementează corect campaniile online

GDPR marketing

Un efect al distanțării sociale este că multe afaceri au fost nevoite să se mute în mediul online, foarte rapid. Pe lângă implementarea propriu-zisă, vrem să atragem și trafic, dar trebuie să o facem corect. Articolul de mai jos îți oferă 9 sfaturi utile despre GDPR în marketing de care să ții cont atunci când ai o afacere online.

Deși GDPR a intrat în forță de prin 2018 și am mai vorbit și pe blog despre cum prelucrăm date personale corect și transparent, încă face furori, pentru că oamenii au destule întrebări și griji referitoare la implementarea acestor norme noi. Ca idee, au fost date în jur de 100 de amenzi bazate pe încălcarea legislației GDPR, dar au și fost introduse vreo 60.000 de plângeri primite de Comisia Europeană. E clar că există multe aspecte pe care oamenii nu le înțeleg și că e important să ne documentăm mult și temeinic pentru evitarea acestor situații neplăcute, atât pentru firme, cât și pentru clienți. Plus că atunci când vorbim despre aplicarea acestor reguli, pot exista diferențe în funcție de țara în cauză, ca de exemplu, cum se aplică în România. 

Și la noi, foarte multe din amenzi au rezultat ca urmare că nu au fost respectate normele GDPR în marketing, precum: eMAG, vodafone, avocatnet, elefant.ro.

A doua cea mai mare cauză pentru multitudinea de plângeri o reprezintă chiar utilizarea datelor pentru marketing-ul realizat prin poșta electronică, pe primul loc fiind telemarketing-ul, iar pe al treilea camerele de supraveghere, de exemplu cele montate în mașină, camere ascunse în locuri publice, în parcare, la muncă sau chiar la bloc (și nu vorbesc despre camerele 4k de pe la geamuri, cunoscute popular și sub nume de cod – Lenuța, Mioara, tanti de la 3 și altele). 

magazin online la cheie

Toate astea se întâmplă din cauză că sub regulile GDPR, companiile trebuie să aibă un motiv întemeiat sau un interes legitim pentru utilizarea și stocarea datelor personale ale clienților. Doar că de multe ori acest ”interes legitim” este înțeles de către companii drept “consimțirea de către client spre a-i fi utilizate datele” și cam atât. Problema este că cele mai multe site-uri au o politică cu multe lacune. Sigur ai pățit și tu să vizitezi un site și să-ți apară mai multe căsuțe deja bifate legate de datele tale sau vreo căsuța în care erai întrebat dacă dorești să te abonezi la newsletter, fără o explicație concisă în legătură cu modul lor de abordare. 

Ah, și să nu uităm că la fiecare început de an (și nu numai) se dau amenzi destul de mari din cauza încălcării acestor norme. Așa că cel mai bine e să nu mergi după modelul descris mai sus și să îți creezi o tactică fairplay, astfel încât și tu să-ți promovezi serviciile, dar și clientul să fie respectat. 

1. Nu te panica

Lucrurile sunt destul de clare. E de ajuns doar să respecți legislația (sau să citești un ghid) și să fii transparent, sincer și deschis. Dacă politica ta este una obscură, s-ar putea să fii tras la răspundere pentru ce nu au înțeles clienții sau pentru ce ai uitat tu să menționezi. Avem chiar și un podcast fresh cu Rareș Bănescu, pe tema asta, unde vorbim despre cum GDPR a devenit mai înfricoșător decât factura la întreținere (știu, greu de crezut).

2. Consimțământ?

Deși mitul spune că pentru a fi în zona gri trebuie să ai acordul clientului cu subiect și predicat, nu o da în extreme. Nu este necesar să ceri din nou consimțământul clienților din lista ta de marketing în mod periodic, ci mai degrabă să îți clădești o politică bună pe care să le-o pui și lor în vedere atunci când faci o schimbare și așa își pot retrage ei consimțământul dacă nu mai sunt interesați de serviciile tale. 

GDPR în marketing nu presupune exclusiv obținerea consimțământului ca temei de prelucrare, ci trebuie să faci o analiză pentru a vedea care este cea mai bună opțiune pentru tine.

3. GDPR în marketing folosit în mod practic 

Dacă ai o listă gigantică formată din clienți care sunt receptivi la email-urile trimise, dar și clienți care nu au mai schițat nicio reacție de foarte mult timp, e cazul să îi ștergi.

În realitate există foarte multe tactici pe care le poți utiliza ca să îți ușurezi viața. Practica e mama învățăturii! Plus că există și situația în care clientul are un drept de retragere. 

GDPR în marketing trebuie să ofere în primul posibilitatea abonatului să se dezaboneze. Iar dacă respectiva persoană îți zice că nu vrea să mai primească mesaje, atunci e bine să nu îi mai trimiți. Din acest motiv și-au luat multe companii amendă, un caz foarte recent fiid cel al eMAG.

4. Verifică datele periodic

Cum ziceam și mai sus, trebuie să găsești acea zonă gri în care să îți desfășori abordarea ta proprie.

De exemplu, pentru a putea scoate din lista ta de marketing indivizii care nu mai sunt interesați de serviciile tale, trebuie să realizezi periodic verificări pentru a vedea cât și cum interacționează lumea la promovările tale. Și așa îi vei elimina doar pe cei care chiar nu mai prezintă interes pentru tine. Într-o lume a datelor, important este să rămâi doar cu acele date pe care le poți folosi în mod curent ca să te ajute să te dezvolți, nu trebuie să faci baze de date peste baze de date, peste baze de date

Mai mult, asta te va ajuta și să păstrezi o listă curată de e-mailuri și să ai astfel o rată mai mare de deschidere, care se traduce în interacțiune crescută. Double-win.

5. Perfecționează-te după legislație 

Chiar dacă GDPR a intrat în vigoare acum un an și ceva, nu înseamnă că munca ta s-a terminat aici. De fapt, cum mereu am spus, alinierea la normele GDPR este într-o continuă mișcare: mereu vor fi procese noi, prelucrări noi și viziuni noi ale autorităților la care trebuie să te conformezi.

Se fac modificări în mod regulat, motiv pentru care tu trebuie să te informezi cu privire la noile măsuri impuse. Și de aici îți poți perfecționa planul de atac. Fii sigur că oamenii vor fi mai receptivi atunci când vor vedea că ești la punct cu noile reglementări. 

Descarcă legislația pentru e-commerce

    Nu spamam. Te poti dezabona oricand.

    Prin descarcarea materialului, esti de acord cu activitatile noaste de marketing si trimitere de newsletter.

    Powered By ConvertKit

    6. Încrederea contează

    Deși GDPR pare ceva fantasmagoric și înfricoșător, este doar un alt sistem de control. Și de ce să nu folosești acest sistem în avantajul tău? Odată cu valul de responsabilități, vin și multe căi pentru a-ți cunoaște clienții mai bine. Și după ce vezi cum și ce doresc, e mult mai ușor să le oferi servicii și produse care să se plieze la modul lor de viață, iar ei să îți ofere încrederea lor. 

    Folosește mecanismele oferite de GDPR în marketing pentru a stabili o relație bazată pe încredere cu clienții tăi și oferă-ți un avantaj în fața concurenților.

    Oamenii ar plăti pentru un produs și cu 30% mai mult, doar pentru că au încredere în brandul respectiv. 

    7. Sinceritatea este cheia succesului 

    Nu doar cu clienții trebuie să fii sincer, ci și cu tine. Pentru ce folosești acele date? Fă-ți o listă cu datele absolut necesare și renunță la cele pe care le strângi doar pentru că trebuie sau pentru că așa ai citit tu în nu știu ce articol, sau ca să fii sigur. Asta te scutește de multe probleme, pentru că atunci când strângi doar datele necesare, nu prea mai sunt portițe prin care poți să fii tras la răspundere. 

    Oamenii sunt mult mai deschiși să împărtășească datele lor personale cu tine dacă le spui pentru ce le folosești și de ce ai nevoie de datele respective. Chiar și în ceea ce privește marketing-ul, dacă le explici că ai nevoie de datele lor pentru a le transmite conținut personalizat și oferte care i-ai interesa pe ei, ai mai mari șanse să primești informațiile respective.

    Pentru că nimeni nu vrea să primească reclame cu mâncare bio de bebeluși dacă ei caută vin cu livrare la domiciliu.

    Citește și: GDPR în marketing – scurt check-list

    8. Fă totul cu responsabilitate 

    Un fundament important al GDPR este faptul că orice companie trebuie să fie responsabilă și să răspundă pentru datele colectate. E un standard minim prin care poți să îi câștigi încrederea clientului tău. 

    Dacă ai greșit și ai folosit niște date într-un mod care contravine regulamentului GDPR, sau dacă i-au fost lezate drepturile clientului tău, răspunde pentru faptele tale și astfel, deși lezat, clientul s-ar putea să-ți mai acorde o șansă. 

    9. Scrie-ți tu regulile privind securitatea datelor. Nu-l ruga niciodată pe un avocat! 

    Pentru companii, GDPR în marketing nu se rezumă doar la bifarea câtorva căsuțe. În spate se află anumite protocoale, motiv pentru care este extrem de important să știi cum să explici detaliat cum și ce faci cu datele clientului. 

    E la fel ca atunci când instalezi un program și bifezi căsuța de ”Termeni și Condiții” fără să citești ce scrie acolo (pentru că de regulă sunt vreo 2-3 pagini pline cu articole și texte legislative pe care chiar nu ai chef să le citești), doar că aici e mai grav, pentru că sunt foarte multe interese la mijloc și se lasă și cu amenzi.

    Aici intră și rolul avocatului ales de tine. El s-ar putea să scrie totul într-un mod rigid, deși foarte corect, dar care nu o să capteze atenția celui vizat. Mai bine lucrezi în paralel și cu oamenii de la comunicare și pe alocuri mai rogi un avocat să verifice dacă ai folosit baza legislativă bună. 

    Poți să înveți din experiența lui George Moroianu, de la flip.ro, care ne-a descris cum a fost experiența lui cu avocații pe partea de GDPR și termeni & condiții și cât de mult contează ca ambele părți să fie pe aceeași lungime de undă și cu viziune comună.

    Ține minte că securitatea și prelucrarea datelor nu este doar o chestie de pus pe hârtie, dimpotrivă: trebuie să reflecte ceea ce s-a implementat cu adevărat și să aibă un suport în spate. De aceea e bine să ai o persoană specializată care să se ocupe de aceste aspecte.


    La avocatoo.ro oferim rezolvări concrete, personalizate afacerii tale. Suntem axați pe tehnologie și afaceri digitale, și înțelegem domeniul tău. Contactează-ne și hai să lucrăm împreună!