Gaseste un avocat specializat

Avocatoo magazin GDPR

Decizia CCR 209/2012

cu privire la Hotararea Parlamentului nr. 1 din 09.02.2012 pentru acordarea increderii Guvernului

Autorul sesizării

 85 deputați din grupul parlamentar Partidul Social Democrat  și 53 de deuputați din grupul parlamentar Partidul Național Liberal

Obiectul sesizării

Curs online GDPR

 Sesizare de neconstituționalitate a Hotărârii Parlamentului nr. 1 din 09.02.2012 pentru acordarea încrederii Guvernului

Motivarea sesizării

Avocatoo magazin GDPR

Încălcarea articolului 1, alineatul 5 coroborat cu articolul 64, alineatele 1, 4, 5 și cu articolul 103, alineatele 2 și 3 din Constituție pentru nesocotirea regulilor aplicabile modalității de constituire a comisiilor parlamentare și de obținere a avizului pentru funcțiile de ministru (lipsă cvorum). Comisiile de specialitate oferă un aviz consultativ care este obligatoriu, nulitatea obținerii acestuia atrage nulitatea obiectului sesizării. Se face o analogie cu avizele consultative date de CCR, avize reglementate de Constituție. În speță, avizul nu s-a obținut din cauza neîntrunirii cvorumului de 50%+1 al comisiei, astfel, procesul de investitură al Guvernului este viciat sub condiții de formă.

Decizia Curții Constituționale

Respinge această sesizare, prin unanimitate de voturi, ca fiind neîntemeiată.

Motivarea Deciziei Curții Constituționale

 Curtea a constatat că Regulamentele Camerelor nu prevăd expres această situație de față. În cadrul ședinței Parlamentului, s-a hotărât prin vot ca procedura de învestire să continue. Regulamentele Camerelor Parlamentului le dă acestora dreptul de a dispune de propriile organizări și proceduri. Aceste Regulamente sunt niște Hotărâri ale Parlamentului, adoptate nu în virtutea calității de autoritate legiuitoare, ci în calitate de corpuri autonome, consacrându-se principiul constituțional referitor la autonomia Parlamentului de a își stabili reguli interne de organizare și funcționare. Raportul dintre acest principiu și cel privitor la rolul Parlamentului este un raport de mijloc/scop. Regulamentele Camerelor disciplinează activitatea parlamentară, normele regulamentare sunt instrumente juridice. Scopul este îndeplinirea atribuțiilor constituționale ale Parlamentului. De aceea, instrumentul nu poate constitui o piedică în realizarea scopului său. Constituția României nu consacră drept criteriu de constituționalitate acest aviz al comisiei speciale, în alte domenii unde este necesar un astfel de aviz, Constituția prevede expres acest lucru. Aceste comisii au un caracter pregătitor pentru forul deliberativ, ele repezintă organe de lucru interne. Senatul și Camera Deputaților sunt unicele corpuri deliberative ale Parlamentului, necesitatea și obligativitatea întrunirii unui cvorum se aplică în aceste cazuri. Totodată, nu este de competența Curții Constituționale constatarea încalcării Regulamentelor Camerelor, aceste probleme se rezolvă pe căi și proceduri parlamentare. Dacă s-ar opri procedura de învestire a Guvernului în cazul de față pentru lipsa acestui aviz, putem vorbi de un abuz procedural. Orice problemă care nu este dezbătută în comisie poate fi dezbătută în plen. Parlamentul nu poate fi înlocuit sau reprezentat de organele sale interne.

Avocatoo magazin GDPR

Comments
Se incarca...
Vrei să ne știi triști?

Abonează-te la newsletter!

Si vom fi fericiți.
DA-MI MAILURI
close-link