Gaseste un avocat specializat

CJUE. Masuri de urgenta privind produsele alimentare modificate genetic

CJUE. C-111/16, hotarare în cazul Giorgio Fidenato si altii. Statele membre nu pot adopta masuri de urgenta privind produsele alimentare si furajele modificate genetic fara sa fie evident ca exista un risc grav pentru sanatate sau pentru mediu

In 1998[1], Comisia a autorizat plasarea pe piata a porumbului modificat genetic MON 810. In decizia sa, Comisia a facut referire la avizul comitetului stiintific care afirma ca nu existau motive pentru a se considera ca acest produs ar avea efecte nefaste asupra sanatatii umane sau asupra mediului.

În 2013, guvernul italian a solicitat Comisiei sa adopte masuri de urgenta pentru a interzice cultivarea porumbului MON 810, tinand seama de noile studii stiintifice realizate de două institute de cercetare italiene. Pe baza unui aviz stiintific emis de Autoritatea Europeană pentru Siguranta Alimentara (EFSA), Comisia a concluzionat ca nu exista nicio noua dovada stiintifica pe care sa se justifice masurile de urgenta solicitate si anularea concluziilor sale anterioare privind caracterul nedaunator al porumbului MON 810. In pofida acestui fapt, guvernul italian a adoptat în 2013 un decret prin care interzicea cultivarea porumbului MON 810 pe teritoriul italian.

In 2014, domnul Giorgio Fidenato si alte persoane au cultivat porumb MON 810, incalcand acest decret si au fost urmariti penal pentru aceasta fapta. In cadrul procedurii penale initiate impotriva acestor persoane, Tribunale di Udine (Tribunalul din Udine, Italia) a solicitat Curtii de Justitie sa stabileasca in special daca in materie alimentara se pot adopta masuri de urgenta în temeiul principiului precautiei. Potrivit acestui principiu, statele membre pot adopta masuri de urgenta pentru prevenirea riscurilor pentru sanatatea umana care nu au fost anca pe deplin identificate sau intelese din cauza incertitudinilor stiintifice.

Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea aminteste mai intai ca atat legislatia alimentara a Uniunii[2], cat si legislatia Uniunii privind produsele alimentare si furajele modificate genetic[3] urmaresc asigurarea unui nivel ridicat de protectie a sanatatii umane si a intereselor consumatorilor, asigurand in acelasi timp functionarea eficienta a pietei interne, in cadrul careia libera circulatie a produselor alimentare si a furajelor sigure si sanatoase este un aspect esential.

In acest context, Curtea constata ca atunci cand nu este dovedit ca un produs modificat genetic poate in mod evident sa prezinte un risc grav pentru sanatatea umana, sanatatea animalelor sau a mediului , Comisia sau Statele Membre nu au posibilitatea sa adopta masuri de urgenta cum ar fi interzicerea cultivarii soiului de porumb MON 810.

Curtea subliniaza ca principiul precautiei, care presupune o incertitudine stiintifica cu privire la existenta unui anumit risc, nu este suficient pentru adoptarea unor asemenea masuri. Desi acest principiu poate justifica adoptarea unor masuri provizorii de gestiune a riscului în domeniul alimentelor în general, el nu permite inlaturarea sau modificarea, in special prin simplificarea lor, a dispozitiilor prevăzute în cazul alimentelor modificate genetic, intrucat acestea au facut deja obiectul unei evaluari stiintifice complete anterior introducerii lor pe piata.

Mai mult decat atat, Curtea arata ca in cazul in care un stat membru a informat oficial Comisia cu privire la necesitatea recurgerii la masuri de urgenta, iar Comisia nu a luat nicio masura, acesta poate sa adopte astfel de masuri la nivel national. In plus, el poate sa mentina sau sa
reinnoiasca masurile respective, atat timp cat Comisia nu a adoptat nicio decizie prin care sa impuna extinderea, modificarea sau abrogarea acestora. In aceste conditii, instantele nationale sunt competente sa aprecieze legalitatea masurilor în cauza.

Cauza

[1] Decizia Comisiei din 22 aprilie 1998 privind introducerea pe piata a porumbului modificat genetic (Lat. Zea mays linia MON 810), conform Directivei 90/220/CEE a Consiliului (JO 1998, L 131, p. 32, Editie speciala, 03/vol. 24, p. 143).
[2] Regulamentul (CE) nr. 178/2002 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 ianuarie 2002 de stabilire a principiilor și a cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autoritatii Europene pentru Siguranta Alimentara si de stabilire a procedurilor în domeniul sigurantei produselor alimentare (JO 2002, L 31, p. 1, Editie speciala, 15/vol. 8, p. 68). Articolul 7 din acest regulament, intitulat „Principiul precautiei”, autorizeaza statele membre sa adopte masuri provizorii de gestiune a riscului „in imprejurari specifice in care […] s-a identificat posibilitatea unor efecte daunatoare asupra sanatatii, dar persista incertitudinea stiintificaˮ.
[3] Regulamentul (CE) nr. 1829/2003 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 septembrie 2003 privind produsele alimentare si furajele modificate genetic (JO 2003, L 268, p. 1, Editie speciala, 13/vol. 41, p. 3). Articolul 34 autorizeaza statele membre să adopte masuri de urgenta „in cazurile în care este evident că produsele [modificate genetic] autorizate […] pot prezenta un risc grav pentru sanatatea umana, sanatatea animala sau mediuˮ.

 

Source CURIA CURIA
Comments
Se incarca...
NU RATA!
Aboneaza-te la newsletter
Fii primul care sa primeasca ultimele stiri bune de citit dimineata la cafea.
Ramai conectat
Da-ne o sansa, te poti dezabona oricand.
close-link

















 
CUMPARA KITUL ACUM!
close-link
Aboneaza-te la continut exclusiv. Fii primul care afla noutatile.
Aboneaza
close-image