Cumpărăturile online: remediile UE împotriva produselor digitale defecte

Articol tradus din limba engleză după ”Buying online: EU-wide remedies against defective digital goods”, declarație de presă a Parlamentului European

  • Primele reguli UE care protejează cumpărătorii ce se confruntă cu servicii sau conținut digital defectuos
  • Dacă problema nu poate fi rezolvată, prețul trebuie să fie redus sau contractul încheiat și plata consumatorului rambursată
  • Conținutul digital include muzică, filme, aplicații, jocuri și programe de calculator

Persoanele care cumpără sau descarcă muzică, aplicații, jocuri sau care folosesc servicii „cloud”, vor fi mai bine protejate atunci când comerciantul nu furnizează conținutul sau oferă unul cu defecțiuni.

Primele reguli pentru „contracte digitale” la nivelul UE de a proteja cumpărătorii online au fost aprobate marți de către Membrii Parlamentului European din Comitetele de Piață Internă și Afaceri Juridice.

Proiectele de lege s-ar aplica atunci când consumatorii plătesc pentru conținut digital sau furnizează datele personale pentru a-l accesa (de exemplu, prin înregistrarea pentru un serviciu online sau pe platformele sociale). Acestea includ toate conținuturile digitale și serviciile, indiferent de mediul folosit pentru transmiterea lor (de exemplu, prin CD, DVD, descărcări, streaming, acces la capacități de stocare sau folosirea platformelor sociale).

Ce să faci dacă ceva nu merge bine

Printre altele, directiva include reguli pentru remediile disponibile pentru consumator, sarcina probei și obligațiile comerciantului.

Directiva presupune că:

  • Atunci când un consumator se confruntă cu un conținut sau serviciu digital defectuos, el trebuie inițial să ceară ca problema să fie rezolvată. Dacă acest lucru este imposibil sau nerealizat într-un timp rezonabil, consumatorul are dreptul la o reducere de preț sau la terminarea contractului și rambursare completă în 14 zile;
  • Dacă defecțiunea devine vizibilă în timp de 2 ani după cumpărare, consumatorul nu trebuie să dovedească defecțiunea. În schimb, comerciantul trebuie să-și dovedească inocența. Pentru bunuri cu software încorporat (de exemplu, frigidere „smart”), inversarea sarcinii probei se aplică doar pentru un an, în timp ce pentru contractele pe termen lung (peste 12 luni), sarcina probei rămâne a comerciantului pe tot parcursul contractului;
  • În cazul în care comerciantul nu furnizează conținutul nici după cererea cumpărătorului de a face asta, cumpărătorul poate termina contractul doar dacă părțile nu au căzut de acord în mod explicit la o perioadă adițională;
  • Regulile UE pentru protejarea datelor vor fi pe deplin aplicabile în contextul acestor „contracte digitale”.

De exemplu: un consumator plătește pentru a descărca un film, dar nu îl poate viziona din cauza calității proaste. Astăzi, el poate primi un discount pentru descărcările viitoare. Conform noilor reguli UE, el poate cere comerciantului să furnizeze o altă versiune care să funcționeze normal. Dacă asta nu e fezabil sau dacă acel comerciant nu face asta, cumpărătorul poate cere o reducere de preț sau restituirea banilor.

Contracte pentru furnizarea de conținut digital și servicii sunt finalizate în fiecare zi de milioane de oameni. Conținutul digital include o gama variată de lucruri precum muzică, aplicații, jocuri și programe de calculator. Serviciile digitale acoperă, de exemplu, servicii de tip „cloud” și platforme sociale.

Citate

Evelyne Gebhardt (S&D, DE), raportor al Comitetului de Piață Internă și Protecția Consumatorului, menționează că: „Această lege va simplifica viețile tuturor celor care accesează conținut online. Va asigura rambursarea rapidă a consumatorilor atunci când conținutul nu întâlnește normele standard sau nu se potrivește descrierii date. Sarcina de a dovedi că acel conținut nu este la nivelul necesar va fi a comercianților pentru o perioadă mai îndelungată decât a consumatorilor  – simplificând și grăbind terminarea contractului și rambursarea.”

Axel Voss (EPP, DE), raportor al Comitetului Afacerilor Juridice, precizează că: „Avem nevoie urgentă de reguli pentru furnizarea conținutului și serviciilor digitale. În multe State Membre, nu există reguli pentru asta și noi vrem să prevenim creșterea regulilor naționale divergente care ar putea stânjeni comerțul transfrontalier. Legi comune la nivelul UE în privința problemelor digitale, sunt esențiale în ziua de astăzi.”

Pașii următori

Mandatul de începere a negocierilor cu Consiliul UE a fost aprobat cu 55 voturi pentru, 6 împotrivă și nicio abținere. Sfătuirile între legiuitori pot începe odată ce întreg Parlamentul va permite asta.

Source Buying online
Comments
Se incarca...
NU RATA!
Aboneaza-te la newsletter
Fii primul care sa primeasca ultimele stiri bune de citit dimineata la cafea.
Ramai conectat
close-link







.

PRINDE UN LOC







.
close-link
Aboneaza-te la continut exclusiv. Fii primul care afla noutatile.
Aboneaza
close-image