Gaseste un avocat specializat

Top 10 sfaturi pentru a-ti incepe propria afacere

Punerea pe picioare a propriei afaceri poate fi un pas dificil, dar din ce in ce mai multi oameni fac marele pas in noua lor “lume” curajoasa.  Fie ca ne gandim sa punem afacerea pe picioare alaturi de un partener, fie pe propriile noastre puteri, totusi trebuie sa avem niste puncte cheie pe care trebuie să le luam in considerare inainte de a purcede la drum.

 1. ALEGE STRUCTURA LEGALA POTRIVITA

Vei conduce afacerea ca un asociat unic? Ai un partener de afaceri (sau parteneri) dornic de a se asocia? Planuiesti sa infiintezi o afacere cu raspundere limitata (SRL) sau o societate vehicul (adica o firma care intra intr-o alta firma)? Optiunea cea mai potrivita va depinde de obiectivele tale și de cel mai eficient mod de impozitare pentru realizarea acestora. Vorbeste cu avocatul tau pentru a alege structura cea mai adecvata. De exemplu, un SRL necesită mai multa administrare si o bataie un pic mai mare de cap, dar bunurile tale personale vor fi protejate de interventia celor din jur si vei raspunde doar in limita capitalului social.

2. ALEGE NUMELE TAU DE AFACERI CU MARE ATENTIE

Asigura-te ca numele nu este la fel sau prea similar cu numele unei afaceri actuale sau a unei marci existente, astfel ca, pot fi luate masuri legale impotriva ta,Pentru a preveni aceste aspecte verificati la Registrul comertului daca denumirea este sau nu disponibila/asemanatoare . Firma se inregistreaza intotdeauna la Registrul Comertului de unde vei avea sediul, iar aici se pot face cereri de verificare a disponibilitatii numelui sau se pot face rezervari pe un anumit nume. Chiar daca numele unei companii este rezervat sau indisponibil, se poate verifica daca societatea comerciala este activa si denumirea poate fi preluata de la cel care a rezervat-o.

3. CUM AI DE GAND SA FINANTEZI AFACEREA?

Dacă nu ai resursele necesare pentru a te autofinanta, te vei baza pe investitii (bani de la acționari) sau poate crowdfunding (multifinantare care se bazeaza pe oameni dispusi sa ofere bani pentru a sustine anumite proiecte)? Un împrumut bancar va necesita, fara indoiala, o garantie din partea ta, fie ca este vorba de propriile active ale companiei tale, casa ta sau alte garantii personale de la tine si de la partenerii de afaceri. Finantele capitalului propriu pot proveni de la familie si prieteni sau de la un investitor extern, cum ar fi investitorii providentiali (business angels) sau o firma de capital privat (venture capital). Acesti finantatori vor lua o parte din afacerea ta în schimbul fondurilor și expertizei oferite, astfel ca vei risca banii lor precum și banii tai. Crowdfunding-ul este o alta metoda de creștere a capitalului, dar retineti că exista modalitati diferite de a face acest lucru, dintre care unele nu vor fi potrivite pentru planul de afaceri și pot solicita respectarea unor reglementari.

4. PASTREAZA INREGISTRARI ADECVATE

Nu conteaza ce forma de finantare utilizezi, este absolut necesar sa deschizi un cont bancar de afaceri separat si sa inregistrezi corect finantele din prima zi. Pentru asta cel mai recomandat este sa apelezi la o persoana spcializata care sa face acest lucru (in cazul unui SRL contabilitatea este obligatoriu sa fie tinuta de o persoana cu expertiza in domeniu, iar in cazul unui PFA, chiar daca ai putea sa o tii singur, ar fi mai bine sa apelezi la o persoana care face in mod curent asemenea chestiuni). Dacă ai inregistrat o companie, atunci ai obligația legala de a crea și de a menține actualizate anumite registre ale companiei (precum registrul asociatilor sau registrul hotararilor Adunarilor Generale). Trebuie, de asemenea, să fie notificat ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului ) in cazul anumitor modificari referitoare la companie (de exemplu, modificari în actul constitutiv, la numirea administratorilor sau pentru diminuarea/majorarea capitalului). Recomandarea este de asemenea ca in asemenea cazuri sa apelezi la persoane specializate in aceste operatiuni, chiar daca va trebui sa le platesti, pentru ca in cazul unei investitii este necesar sa ai toate documentele corporative in regula.

5. PROTEJEAZA-TI INTERESELE TALE

Asigura-te ca orice acorduri cu investitori sau parteneri sunt documentate si ca intentiile si asteptarile tale sunt protejate. Intocmeste termeni și conditii standard pentru afaceri, care pot fi incorporate in orice contracte de cumparare și de furnizare. Acest lucru nu numai ca te va pune intr-o pozitie mai bună de negociere, dar va asigura, de asemenea, ca riscurile semnificative cheie sunt acoperite. Consulta un avocat inainte de a intra intr-un contract daca nu esti sigur cu privire la consecintele juridice.

6. CONSIDERA BAZA ADECVATA PENTRU AFACEREA TA

Ai nevoie sa inchiriezi un spatiu sau poti lucra de acasa? In funcție de afacerea ta, ai putea fi capabil de a economisi timp și bani prin infiintarea unui birou la domiciliu, mai ales dacă vei conduce afacerea mai mult on-line. In cazul in care afacerea ta necesita spatii mai mari, atunci cauta consiliere juridică inainte de a încheia orice contract de inchiriere, in special cele care sunt pe termen lung, deoarece acestea sunt adesea foarte dificil de a le termina mai devreme decat termenul prevazut si niciodata nu stii cum va evolua afacerea ta. Ai putea dori sa te indrepti spre birourile „virtuale” care ofera si servicii de corespondenta, care pot fi mai scumpe, dar sunt mai flexibile. O altă opțiune ar putea fi spații de birouri disponibile în special pentru întreprinderile start-up (hub-urile). Acest lucru poate include consiliere, acces la echipamente IT si o sansă de a lucra alaturi de alti antreprenori (si nu stii niciodata de unde se nasc parteneriatele).

7. CERCETEAZA SI FII LA CURENT CU CERINTELE LEGALE ALE INDUSTRIEI TALE

Poate exista o legislatie de specialitate pentru domeniul in care activezi, sau ti se poate cere sa ai o calificare sau sa fii membru al unei asociatii profesionale înainte de a putea lucra în domeniu. Indiferent de domeniul în care lucrezi, daca ai format o companie, este important sa respecti cerințele Oficiului National al Registrului Comertului (mai ales ca pentru unele din activitati sunt necesare autorizatii prealabile). Poti fi amendat si compania ta poate fi radiata, dacă nu trimiti anumite informatii la timp, cum ar fi bilanturile anuale sau daca uiti sa iti prelungesti sediul social/punctul de lucru al companiei in timp util.

8. PROTEJEAZA-TI PROPRIETATEA INTELECTUALA

Aceasta, desigur, depinde de natura afacerii tale. Este posibil sa ai nevoie sa inregistrezi marca de comert, o cerere de brevet sau poate acorduri de confidențialitate cu partenerii de afaceri. Legea în acest domeniu este complexa, deci este important sa se apeleze la consiliere juridică. De exemplu, ai putea fi surprins sa stii ca o inventie facuta de un angajat nu este deținuta în mod automat de catre angajator, ci de catre angajat ????

9. CONSTRUIESTE-TI BAZA DE CLIENTI

Nu conteaza cat de bun este produsul sau serviciul tau, afacerea ta nu este nimic fara clienti. Cand te lansezi pentru prima oara, afacerea va creste prin vorbe de la o persoana la alta (recomandari), deci ar trebui sa faci uz de orice publicitate gratuita și de orice oportunitați locale sau naționale de a forma legaturi cu alti oameni de afaceri sau potentiali clienti pentru a-i transforma in clienti (networking-ul e cel mai important). Dupa ce ai construit o baza de clienti, asigura-te ca ai o reputație din partea clientilor foarte buna si roaga-i sa-ti dea recomandari. Acest lucru va atrage nu numai noi afaceri, ci va contribui la asigurarea pastrarii clientilor existenti.

10. PROMOVEAZA-TI ONLINE AFACEREA

Daca iti infiintezi un site web, angajeaza-ti un designer profesionist pentru a te asigura ca arata bine și functionează bine. Social media este, fără îndoială, cea mai importantă resursa pentru promovarea noii tale afaceri, pentru ca iti poti prezenta brand-ul in fata oamenilor rapid și (cel puțin inițial) gratuit. Odata ce vei avea urmaritori pe social media, poti incepe sa platesti  pentru campaniile de publicitate pe platforme precum Facebook, care au un anumit public tinta pe criterii de varsta, interese, locatie etc. Scrierea unui blog regulat sau pe Twitter, poate fi de asemenea, o modalitate buna de a pastra oamenii la curent cu ceea ce faci cu noua afacere si ofera cititorilor un link pentru a partaja pe propriile lor pagini de social media.

 

 

Source Lexology
Comments
Se incarca...
NU RATA!
Aboneaza-te la newsletter
Fii primul care sa primeasca ultimele stiri bune de citit dimineata la cafea.
Ramai conectat
Da-ne o sansa, te poti dezabona oricand.
close-link

















 
CUMPARA KITUL ACUM!
close-link
Aboneaza-te la continut exclusiv. Fii primul care afla noutatile.
Aboneaza
close-image